Creatieve Industrie

Raquel van Haver ontmoet

Een van Nederland's succesvolste kunstenaars onder de dertig in gesprek met minded experts over identiteit, verhalen vertellen en de kunstwereld.
dinsdag 17 dec, 20.00
di 17 dec, 20.00
Grote zaal
Volg dit programma via de livestream

Harare, Londen, Lagos, Kaapstad en Havana. Het zijn zomaar wat locaties waar Raquel van Haver (1989, Bogotá, Colombia) de inspiratie vond voor haar expressieve, grove en kleurrijke werken. De foto’s die ze daar maakte vertaalt ze naar dikke lagen verf op levensgrote doeken. Haar missie: verhalen vertellen waarin achtergrond, afkomst en identiteit samenkomen en waarbij ze een verbinding tussen verschillende gemeenschappen laat zien. Naast dat we in gesprek gaan over haar werk, heeft Raquel een aantal gasten uitgenodigd om dieper in te gaan op de kunstsector en hedendaagse thema's als vrouwelijke kunstenaars, representatie, en de positie van werk van kunstenaars in de 'canon' van de Nederlandse of Westers-Europese geschiedenis.

Raquel van Haver

Het afgelopen jaar was haar werk niet te missen: Raquel van Haver had haar solotentoonstelling Spirits of Soul in het Stedelijk Museum en ze won verschillende prijzen, waaronder de AFK Stimuleringsprijs. Als kind ging tekenen haar al makkelijker af dan spelling en rekenen. Wat begon op grootvaders zolder – de plek waar hij schetste en schilderde was haar toevluchtsoord – groeide uit tot o.a. een studie aan de HKU. Alle ervaringen die ze opdeed in haar huidige woonwijk De Bijlmer en in de barrios, slums en favela’s van megasteden in de Caraïben, Afrika en Latijns-Amerika vloeien nu samen op haar doeken. Ze brengt plekken van de Afrikaanse diaspora – waar migratie van cultuur, verhalen, mensen en producten een belangrijke rol spelen – tot leven door verf te combineren met materialen als hout, hars, houtskool, krijt, sigaretten, plastic zakjes, mobiele telefoons en zelfs mensenhaar.

Charl Landvreugd

Kunstenaar en onderzoeker Charl Landvreugd (Paramaribo, 1971) groeide op in Rotterdam, in een omgeving en tijd waarin verschillende migrantengemeenschappen van Nederland hun thuis maakten. Afgestudeerd in Londen en New York, maakt hij sculpturen, installaties, video, performances, fotografie, tentoonstellingen en geschreven werk waarmee hij nieuwe kaders schept voor hoe we denken over migratiegeschiedenis, cultuur en historische machtsrelaties. In mei 2019 rondde hij zijn promotie-onderzoek Locating Afro artists as culturally native to the Dutch art world af aan het Royal College of Art in Londen. Daarin onderzoekt hij de vraag of het mogelijk is om kunstenaars met een migratieachtergrond als cultuureigen te beschouwen in het Nederlandse kunstlandschap.

Bibi Fadlalla

Afgestudeerd aan de UvA en The New School in New York debuteerde de filmmaker Bibi Fadlalla met de documentaire Zwarte Piet en Ik (2012). Haar pitch voor de documentaire Dat Haar! (2016) won tijdens Innoversity Parade, en werd uitgezonden op nationale televisie en geselecteerd voor het Nederlands Film Festival in 2017. Haar muzikale documentaire Kendis (2017) ging in première op Cinekid 2017 en werd o.a. geselecteerd voor IDFA’s Kids & Docs competition, TIFF Kids Film Festival, Chicago International Children’s Film Festival en Thessaloniki Int Film Festival. De poëtische dansfilm Father Figure (2019), waarin zij een groep jonge Vogue-dansers uit Rotterdam op intieme wijze portretteert, draaide o.a. op Cinedans, Sheffield Doc Fest en het Vancouver Queer Film Festival. Momenteel werkt Bibi aan een lange film over kunstenaar Raquel van Haver voor het Uur van de Wolf.

dinsdag 17 dec, 20.00
Grote zaal
Reserveer
Deze 32 mensen zijn aanwezig