De definitie van een perspectief is ‘een punt waaruit je naar iets kijkt’. Toch redeneren we vaak enkel vanuit onze eigen werkelijkheid en eigen bubbel. We leven in een wereld waarin social media een steeds grotere rol spelen en onze eigen opvattingen eerder bevestigen dan bevragen. Maar hoe kunnen we naar elkaar toe bewegen en naar elkaar luisteren? Bij zowel wetenschappelijk onderzoek als bij een theatraal onderzoek bepaalt je ‘materiaal’ voor een groot deel je uitkomst. In dit programma onderzoeken we hoe we ‘tussenruimtes’ kunnen creëren voor verschillende perspectieven. Dit doen we door de processen van zowel het theoretische onderzoek als het theatrale onderzoek te delen. Op zoek naar de dode hoeken en witte vlekken bij onszelf en de ander.
‘Pas als het weten het experiment omarmt en er niet voor terugdeinst zich met het maken, dat is dus eigenlijk met de kunst, in te laten, is het klaar voor zijn grote sprongen voorwaarts (…)’
Wilbert Cornelissen (2004)
Project Spelenderwijs
In het project ‘Spelenderwijs’ bundelen theater en wetenschap de krachten en wordt geëxperimenteerd met alternatieve onderzoeksvormen waarbij inclusieve kennisvorming centraal staat. Onderzoeksonderwerp is het mentale welzijn van jongeren. Hoe zorgen we ervoor dat de kennis hierover – denk aan de ambtelijke proza en wetenschappelijke literatuur – beter aansluit bij de belevingswereld van jongeren? Dat kennis niet alleen over hen, maar met hen, geproduceerd wordt? En hoe kunnen theater en wetenschap elkaar hierin aanvullen?
Dit doen we in drie wetenschappelijke theaterdialogen en drie podcastafleveringen. Dit project is een samenwerking tussen de Vrije Universiteit Amsterdam, Theater DEGASTEN en Pakhuis de Zwijger. Op vrijdagavond 28 juni vindt Spelenderwijs #2 over polarisatie plaats en in oktober 2024 Spelenderwijs #3 over de staat van jongeren.