Veiligheid in het verkeer is een thema waar wij ons allemaal mee bezig houden. Koeriers en maaltijdbezorgers op elektrische fietsen zigzaggen over het fietspad, vrachtvervoer probeert voor de drukte winkels en horeca te bevoorraden en bestelbusjes willen zo snel mogelijk pakketjes aan de deur af te leveren. Dit alles gaat steeds sneller en efficiënter. Een ongeluk zit in een klein hoekje en door deze toename in drukte en snelheidsverschillen lijken er steeds meer kleine hoekjes verstopt te zitten in het verkeer. Wat kan logistiek bijdragen aan verkeersveiligheid in de stad? Hoe kunnen we dit aanpakken? Welke maatregelen zijn er al genomen om verkeersveiligheid in logistiek te bevorderen? We zoeken antwoorden op deze vragen en gaan in gesprek over de uitkomsten met betrekking tot logistiek en verkeersveiligheid uit het eindrapport Verkeersveiligheid.
Vrachtwagens zijn betrokken bij 14 procent van de verkeersdoden in Amsterdam. Ik ging met de lokale zender AT5 op pad over de verkeersveiligheid in stadslogistiek en schrok. Een derde van de vrachtwagens die we zagen had nauwelijks bescherming voor ongevallen met voetgangers of fietsers. Moet je vrachtwagens met een dode hoek niet weren uit de stad? Het moet veiliger, meent Walther Ploos van Amstel., lector city logistics aan de Hogeschool van Amsterdam.
Flitsbezorging, een dienst die belooft boodschappen binnen tien minuten langs te brengen, komt onder een vergrootglas van de gemeente Amsterdam te liggen. ‘Net als voor de horeca of supermarkten zijn er spelregels nodig voor deze bedrijven.’