Logistieke hubs worden vaak geprezen als dé oplossing voor het slimmer en duurzamer bevoorraden van Amsterdam. Dat is nodig want het verkeer in de stad blijft (ook na COVID) groeien en er is steeds minder ruimte om deze groei op te vangen. Hoe maken hubs de logistiek slimmer en duurzamer en als logistieke hubs de oplossing zijn voor de vele logistieke problemen in de stad, waar blijven ze dan? Hoe voorkomen we dat de bevoorradingsketen juist duurder en complexer wordt door de toevoeging van deze hubs? Samen met experts én de zaal gaan wij op zoek naar antwoorden en de ideale invulling van de logistieke hub van morgen.
Dit programma vindt fysiek plaats in Pakhuis de Zwijger. Het eerste deel van het programma is ook via onze livestream te volgen. In het tweede deel van het programma gaan we met het publiek in de zaal in gesprek. We zien je graag bij ons in de zaal!
Over het programma
Daniëlle de Bruin is projectleider logistieke hubs bij de Gemeente Amsterdam. Tijdens deze avond zal zij meer vertellen over de toegevoegde waarde van hubs in de stad. Samen met Susanne Balm, projectleider City Logistiek bij de HvA, zullen we ingaan op de verschillende soorten hubs en de uitdagingen waar Amsterdam op het gebied van hubs kent. Vervolgens gaan we naar de praktijk, want waar gebruiken we een hub nou precies voor? Een grote logistieke uitdaging in Amsterdam ligt op het gebied van horeca. Amsterdam kent horeca op verschillende schaalniveaus. Zo is de RAI zowel een hub als een horecagelegenheid. Met Jules Broex, director of operations bij de RAI, gaan we in gesprek over deze uitdaging. Want wat hebben horeca-ondernemers eigenlijk nodig? Zitten er voor hen voordelen aan een hub? Taraq Hok-Ahin is eigenaar van restaurant Water & Brood en zal deze avond aansluiten om deze kant van het verhaal te belichten. Met Sarika Jagan, projectleider bij Bidfood, Richard Meier, developer bij TringTring en Karel Raymakers, oprichter van horeca groothandel Chef Centraal, gaan we in gesprek over de uitdagingen om de producten via zo’n hub op de juiste plek in de stad te krijgen. Hoe gaan we slimmer om met onze logistiek? En hoe worden we duurzamer van een hub? Kom langs in Pakhuis de Zwijger en vraag het aan een van onze experts.
Onze onstuitbare behoefte pakjes, boodschappen en maaltijden aan de deur te laten bezorgen, leidt tot gouden opbrengsten voor logistieke bedrijfsterreinen in de stad. Het grootste distributiecentrum in de haven, Amsterdam Logistic Cityhub (ALC) komt voor 307 miljoen euro in handen van de Nederlandse investeerder CTP.
Logistieke hubs rukken op. Met het toenemend aantal hubs neemt ook de diversiteit toe. Een panklare blauwdruk waar een hub aan moet voldoen is er niet; richtlijnen zijn er wel.