Amsterdam wordt steeds drukker. De paden en wegen zijn smal, kades storten in, de parkeerplekken zijn schaars en we willen allemaal liever geen files. De oplossing lijkt simpel: we gaan de gracht op! Er wordt al jaren gespeculeerd over een oude oplossing in een nieuw jasje: vervoer over water. Waar in vroegere eeuwen de grachten al vaak werden gebruikt voor transport, blijkt het nu een lastige logistieke opgave om tussen de pleziervaart ook boten voor bevoorrading van de binnenstad te realiseren. Dit terwijl Amsterdam een enorm waterrijke stad is met een ogenschijnlijk geschikte infrastructuur. Waarom gebeurt het dan nog niet? Wat zijn de voordelen van vervoer over water? En wat zijn de uitdagingen? Hierover gaan we deze avond met experts en het publiek in gesprek.

Dit programma kun je weer fysiek bezoeken in onze zaal. Gebruik de reserveerknop om je plekje veilig te stellen. Wij werken met de CoronaCheck-app voor toegang.

Vervoer over water. Het is een fenomeen dat al jaren onderwerp is van gesprek, maar in Amsterdam toch nog maar op vrij kleine schaal voor komt. Hoe komt dit? En wat is ervoor nodig om de logistiek (deels) naar het water te verplaatsen? Hierover gaan we in gesprek met Jupijn Haffmans, adviseur logistiek bij de Gemeente Amsterdam, Kim Borgmann, Projectleider Amsterdam Vaart! bij Port of Amsterdam, Bart Verweijen, oprichter ZOEV City, en Jorrit Harmsen, onderzoeker duurzame logistiek bij TNO.

Dit programma vindt fysiek plaats in Pakhuis de Zwijger en is tevens ook online te volgen. Voor interactie met de sprekers adviseren wij echter om fysiek naar het Pakhuis te komen en naderhand een drankje met ons te nuttigen in het café!

Dit programma is ontwikkeld door
Lisan Klop
Programmamaker Ruimtelijke Stad
Partners
Mediapartners
ProgrammareeksLogistiek020

Logistiek is de bloedsomloop van de stad, zonder logistiek wordt er niet gebouwd, worden winkels niet bevoorraad en worden er geen pakketjes bezorgd. Tegelijkertijd knelt het in de bevoorrading van de stad en zet logistiek de leefbaarheid van de stad flink onder druk. De sector is daarom toe aan een nieuwe start, maar hoe ziet dat er straks uit? Samen met de sector, de gemeente en de rest van de stad gaan we op zoek naar de slimme, lichte, schone, duurzame logistiek van de toekomst?