Op woensdag 29 september ging de documentaire ‘Up to G-Cup’ van regisseur Jacqueline van Vugt in premiére op het Nederlands Film Festival. De film is opgenomen in de eerste lingeriewinkel in Iraaks Koerdistan, die in 2015 geopend werd. Vanuit de paskamer vertellen vrouwen van verschillende generaties over hun worstelingen met betrekking tot de liefde, studeren, seksuele vrijheid en schaamte. Deze grote verhalen worden verteld vanuit een kleine lingeriewinkel in een land dat geteisterd wordt door oorlog en onderdrukking. De film laat zien dat de winkel een plek is waar de vrouwen samenkomen en zich tijdens het omkleden blootgeven en vertellen over hun leven.

Wat is nodig om veilige ruimtes te creëren voor vrouwen en hoe kan de cyclus van schaamte cultuur doorbroken worden in Nederland en Iraaks Koerdistan? In het nagesprek reflecteren wij op deze thema’s, samen met regisseur Jacqueline van Vugt en verschillende sprekers.

Dit programma is enkel fysiek te bezoeken in onze zaal. Het programma is wel later online terug te kijken via dezwijger.nl/terugkijken of via ons YouTube-kanaal.

TRAILER

Up to G-Cup, trailer from Sandro Ligtenberg on Vimeo.

Jacqueline van Vugt groeide op in West-Afrika. Op het platteland van Mali leerde ze kijken in de breedste zin van het woord. Vanuit de TU Delft, waar zij architectuur studeerde, en de opleiding tot Director of Photography aan de NFTA ontwikkelde ze zich tot regisseur, schrijver en producent van documentaires en speelfilms. In 1995 filmde zij Sneeuwwitje voor regisseur Jelka Anhalt. De film won de Tuschinski Award. In datzelfde jaar produceerde en regisseerde Jacqueline de documentaire KPL 70-11-12, die werd aangekocht door de VPRO. In 1998 werd haar film Ofrenda de Primavera genomineerd voor een Gouden Kalf. De documentaire Two Loves won een Dutch Academy Award en de korte speelfilm Morgen won de prijs voor beste korte film op het festival van Mannheim-Heidelberg. De muziek documentaire Mama don’t like no guitar pickers ‘round here, is uitgebracht door Cinema Delicatessen, en is verkocht aan de NTR (Uur van de Wolf). Met de film Borders won van Vugt een Fipresci Award -Internationale Filmpers-, een SIMA Award en de film is genomineerd voor de CIVIS-prijs in Brussel. Intermenselijk drama in relatie tot de wereldpolitiek vormt een rode lijn in haar werk, gevat in een poëtische vertelling.

Brenda Stoter Boscola is een onafhankelijk journalist die op eigen initiatief door het Midden-Oosten reist. Ze begon haar carrière als stadsverslaggever bij het AD Rotterdams Dagblad, maar al snel deed ze verslag van de Egyptische revolutie, de Syrische oorlog en de opkomst van Islamitische Staat (IS). Brenda publiceert in internationale en binnenlandse media, waaronder: Al Jazeera, Al-Monitor, De Tijd/LEcho, Trouw en De Groene Amsterdammer.

Tatjana Almuli werkt als freelance fotograaf en journalist, onder meer voor ELLE, VICE en LINDA.Meiden. Haar debuut Knap voor een dik meisje verscheen in 2019. In januari 2022 verschijnt bij Nijgh & van Ditmar Ik zal je nooit meer, een roman van haar hand over een (geheime) familiegeschiedenis, uitgestelde rouw en transgenerationeel trauma. Ook schreef ze samen met Cathelijne Blok de bundel Zestien, deze verscheen in 2021 bij Blossom Books.

Dalal Ghanim vluchtte in 2013 uit Irak en kwam in Nederland terecht. Ze moest van de ene op de andere dag alles achterlaten, maar haar vlucht bracht haar dichterbij haar droom om andere mensen te helpen. Zij studeert nu farmacie aan de Universiteit van Utrecht, geeft bijles in wis- en natuurkunde, werkt in een apotheek, adviseert vluchtelingen over hoe zij op de universiteit kunnen belanden zonder de mbo-route te nemen en brengt regelmatig de situatie van de Jezidi’s onder de aandacht (de minderheidsgroep waartoe zij behoort) bij – onder andere – politici.

Als kind van Turkse ouders werd Yesim Candan geboren in Rotterdam. Na de middelbare school studeerde ze aan de Rotterdamse International School of Economics, omringd door culturen uit de hele wereld. Haar vervolgstudie aan Universiteit Nyenrode versterkte Yesims energie om te gaan werken met mensen en culturen. Na haar eerste baan bij Reckitt Benckiser, besloot ze haar grote passie te volgen: de beeldvorming in Nederland over mensen met een biculturele achtergrond een nieuw impuls geven.

DossierFemCity
Inclusief
ProgrammareeksFemCity

FemCity is een plek waar we maatschappijkritische vraagstukken onder de loep nemen en samen bewustwording creëren, mensen samenbrengen, en allianties smeden door middel van meetups, talkshows en workshops. FemCity biedt een podium aan iedereen die zich hard maakt voor gelijkwaardigheid en inclusiviteit. Een feministische platform waar we ruimte geven aan nieuwe geluiden en nieuw stemmen om te inspireren en activeren. Aan de hand van de actualiteit gaan we in op thema’s zoals de gender pay gap, (straat)intimidatie, de ‘pink tax’, de vrouwelijke anatomie, en politieke vraagstukken. In onze dependances NewMetropolis Nieuw-West en NewMetropolis Zuidoost bouwen we intussen aan een (vrouwen)netwerk op buurtniveau. Wil je samen met ons een avond of meetup organiseren? Neem dan contact op met een van de betrokken programmamakers.