Rauwe eerlijkheid, radicalisme en onbekende gebieden vormen de basis van het voortdurende levenswerk van Stacii Samidin, genaamd Societies. In de kern ligt het wezen van het zien, horen en accepteren van een mens zonder vooroordeel en oordeel. Het documenteren van levens van minderheden, onderdrukten en degene met onorthodoxe levensstijlen over de hele wereld. Samidin is in 2024 al achttien jaar bezig met Societies en tijdens Fotokroniek neemt hij ons mee door deze jaren van zijn reis. Het doel is een verschuiving teweeg te brengen in het individuele en collectieve bewustzijn door onze perceptie uit te dagen en de stemmen van de ongehoorde te verheffen via fotografie en film.
Over Stacii Samidin
Tijdens zijn tienerjaren had Samidin (1987, Rotterdam) moeite om zich aan te passen aan de wereld om hem heen. Omdat hij gelabeld werd met stereotypen en zichzelf ongehoord voelde, werden hip-hop en radicalisme zijn bondgenoten. Hij begon zijn omgeving vast te leggen zonder de intentie om fotograaf te worden. Dit trok de aandacht van een professionele documentaire fotograaf die hem introduceerde in het vak. Kort daarna kreeg Samidin de kans om zijn eerste serie, ‘Molukkers in Nederland’ (2011), een controversieel onderwerp over de jeugd van de Republiek Zuid-Molukken (RMS), tentoon te stellen in het Nederlands Fotomuseum. Vanaf dat moment begreep Samidin de kracht van zijn medium. Fotografie werd zijn taal en blijft een enorme invloed hebben op zijn persoonlijke leven en sterke arbeidsethos.
Zijn doel was de eerste gangfotograaf van Nederland te worden, totdat hij opnieuw werd geconfronteerd met stereotiepe labels en uitgebreid begon te reizen. Dit leidde tot de wens om de waarheid van iemand te bevragen en de relatie tussen het karakter van een persoon en zijn omgeving te bestuderen. Het bieden van een platform voor open en eerlijke dialoog werd een breder motief: ‘Societies’ (2008).
Samidin is een ware visuele antropoloog. Zoals hij zelf uitlegt, bestaat negentig procent van zijn werk uit het verbinden met zijn onderwerpen, vertrouwen opbouwen en zelfs bij hen wonen. De overige tien procent onthult het materiaal, een directe weerspiegeling van hemzelf als zowel persoon als kunstenaar. Elke foto is een intiem authentiek moment, een milliseconde in de tijd die alleen zijn analoge camera kan vastleggen. Via dit proces gelooft Samidin dat zelfs het onderbewuste wordt blootgelegd. De inspiratie kwam van de meesters van de fotografie die de expertise definieerden via analoge methoden, een erfenis die Samidin streeft voort te zetten met “Societies”.
Wat betreft de plaatsen die Samidin verkent, vragen velen zich vaak af hoe hij ruimtes kan betreden die de meesten van ons nooit te zien krijgen. Zijn oprechte benadering en fascinatie voor de echte delen van een buurt, gecombineerd met majestueuze synchroniciteit, leiden hem elke keer. Buiten Nederland heeft Samidin “Societies” vastgelegd in steden als Khartoem, Kingston, Nairobi, Dakar, Parijs, Los Angeles, Chicago, Berlijn, Shanghai, Chengdu, Guangzhou, Paramaribo, Jakarta, Aceh, Bali, Ambon, en de lijst blijft groeien. Door de foto’s van al deze individuen, groepen en plaatsen willekeurig tentoon te stellen, herinnert Samidin ons eraan dat het niet uitmaakt waar we vandaan komen of hoe we ons leven leiden, we zijn allemaal mensen. De overeenkomsten of verschillen zijn aan ons om te definiëren.
“Societies” is bekroond met de International Ranald MacDonald Lifetime Achievement Award (2020) en de Grand Prize of the Jury door De Kracht van Rotterdam (2016), onder andere. De visie en techniek achter “Societies” strekken zich uit tot alle andere gebieden van het werk van Samidin: commerciële fotografie, het geven van masterclasses, en het regisseren van muziekvideo’s en documentaires. Zelfs met opdrachtfototentoonstellingen zoals ’t Café (2018) voor het Rijksmuseum, over de barcultuur in Nederland, en Merdeka! (2019) voor Wereldmuseum over de nasleep van de Indonesische kolonisatie door Nederland. Onlangs werd een van Samidins werken opgenomen in de Erezaal van de Nederlandse Fotografie (2021) in het Nederlands Fotomuseum. Een speciale tentoonstelling met de top 99 werken uit 180 jaar Nederlandse fotografiegeschiedenis.
De voortdurende reis inspireerde Samidin om een kunstgalerie genaamd Gallery Stacii Samidin (2019) te openen in zijn geliefde thuisstad Rotterdam. Hier wordt de wereldwijde “Societies”-familie geëerd met hoogwaardige, artistieke fotografie, naast workshops, masterclasses en culturele evenementen die draaien om de filosofie achter “Societies”.