Terwijl vernieuwende economen als Mariana Mazzucato, Kate Raworth en Thomas Piketty hun opmars maken, blijft het curriculum van de gemiddelde economieopleiding hopeloos achter. De huidige studenten leren vooral hoe ze winsten kunnen maximaliseren en economische groei stimuleren. Niet bepaald de skills die we willen meegeven aan de nieuwe generatie beleidsmakers en beslissers, toch? Tijdens deze avond denken we samen met jou na over toekomstbestendig economieonderwijs, en luiden we zo de Week van het Economieonderwijs in.

Dit programma is zowel fysiek als live online te volgen. Kies bij jouw reservering tussen een fysieke plek in de zaal of een online livecast reservering.

Over de sprekers:

Kate Raworth is een afvallige econoom die zich richt op het geschikt maken van economie voor de moderne tijd. Ze is de bedenker van de Donut van sociale en planetaire grenzen en mede-oprichter van Donut Economics Action Lab. Haar internationaal bestseller Donut Economics: Seven Ways to Think like a 21st Century Economist is vertaald in meer dan 20 talen en heeft een grote invloed gehad op een divers publiek, van de Algemene Vergadering van de VN tot paus Franciscus en tot Extinction Rebellion.
Kate zal deelnemen via een digitale verbinding deze avond!

Irene van Staveren is hoogleraar pluralistische ontwikkelingseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Haar onderzoeksinteresses zijn o.a. ethiek en sociale kwesties, zoals sociale cohesie en uitsluiting. Uit onvrede met het standaard economieonderwijs, schreef ze de boeken Introduction to Economics from a Pluralist and Global Perspective en Alternative Ideas from 10 (Almost) Forgotten Economists. Ze is bestuurslid van het Sustainable Finance Lab en vicevoorzitter van Rethinking Economics NL. Luister hier naar haar Brainwash talk ‘Het kapitalisme voorbij’.

Sam de Muijnck is hoofdeconoom bij Our New Economy, een stichting die het denken over en toepassen van de nieuwe economie stimuleert. Hij schreef mee aan het boek Thinking like an Economist? (2018), een inventarisatie van het huidige economieonderwijs op Nederlandse universiteiten en is co-auteur van het boek Economy Studies, dat een voorstel voor een verbeterd curriculum doet. In het verleden was Sam voorzitter van Rethinking Economics NL.

Bastiaan van der Broek is een bevlogen economiedocent in het voortgezet onderwijs. Hij maakte de overstap van het bedrijfsleven naar het onderwijs om in het economieprogramma op het VO meer aandacht te besteden aan duurzaamheid en rechtvaardigheid. Momenteel is hij docent op het Nieuwe Lyceum in Bilthoven en is hij bestuurslid bij de VECON (Vereniging in de economisch maatschappelijke vakken).

Floris de Boer is penningmeester van de Studenten voor Morgen, een studenten netwerk voor een duurzame toekomst in het hoger onderwijs. Hij studeert Global Sustainability Science aan de Universiteit Utrecht en doet een minor in onderwijswetenschappen. Als bestuurslid van Studenten voor Morgen kan deze jonge hond zijn beide studies mooi combineren en hoopt hij een bijdrage te kunnen leveren aan het verduurzamen van het onderwijs en daarmee de maatschappij.