LET OP: Dit programma wordt verplaatst naar een nader te bepalen datum in het najaar. Houd onze agenda in de gaten voor meer informatie.
We zijn op weg naar een uitstootvrij Amsterdam. Dagelijks rijden er 30.000 bestelauto’s de stad in. Of het nu is om pakketjes af te leveren of de loodgieter die langskomt voor onderhoud. Voor de bedrijven van deze bestelauto’s zit er een grote verandering aan te komen want vanaf 2025 worden de regels voor bestelauto’s strenger. Vanaf dat jaar wordt de uitstootvrije zone ingevoerd. Wat voor gevolgen heeft dit voor de logistieke sector waaronder de MKB’er? Hoe kunnen logistieke ondernemers stappen nemen om in 2025 uitstootvrij te zijn? En hoe ondersteunt de gemeente de ondernemers bij deze stap? Hierover gaan we in gesprek tijdens deze editie van Logistiek020.
Meer informatie over dit programma volgt spoedig.
Geen weg meer terug. Het verkeer in de stad moet krimpen en duurzamer worden, te beginnen met vrachtwagens en bestelauto’s. De eerste voorbeelden rijden al rond, maar gemakkelijk is het niet, zeggen de pioniers.
Vrachtvervoer in de Amsterdamse binnenstad kan vanaf 2025 wel degelijk uitstootvrij plaatsvinden. Volgens het stadsbestuur zijn die plannen haalbaar, ondanks grote twijfels van vervoerders en deskundigen.
Europese transport- en milieuorganisaties maken zich zorgen over de benodigde infrastructuur voor het laden van elektrische trucks en het tanken van waterstof. De partijen luiden de noodklok met een brief aan de ministers van vervoer van de 27 lidstaten van de Europese Unie en het Europees Parlement. Ze roepen op om in te stemmen met ‘ambitieuze en tijdige doelstellingen’ voor de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen.