De horeca is weer open en we genieten met zijn allen weer volop van het terras in de lentezon. De horecalogistiek groeit enorm en concurrentie onder verschillende eetgelegenheden is groot. Restaurants en cafés proberen steeds vaker zichzelf te onderscheiden door unieke producten aan te bieden. Dit kan echter soms gecompliceerde bevoorradingsschema’s veroorzaken met veel verschillende voertuigen om het sortiment compleet te maken. Om de bevoorrading duurzamer te maken en Amsterdam leefbaar te houden zijn er plannen nodig. Hoe kunnen we horeca bevoorrading in de toekomst inrichten? Wat kan er beter? En waar zijn de uitdagingen? Hierover gaan we tijdens deze aflevering van Logistiek020 in gesprek.
Tijdens deze aflevering van Logistiek020 gaan we in gesprek over horecalogistiek. De gemeente heeft hoge ambities voor het verduurzamen van de logistieke sector. Horecabevoorrading speelt hierin een sleutelrol. Jupijn Haffmans zal namens de Gemeente Amsterdam toelichten wat de ambities zijn en hoe de gemeente deze bevoorradingsstromen wil inrichten. Sarika Jagan vertelt namens horeca bevoorrader Bidfood met welke voorwaarden er rekening gehouden moet worden om Amsterdam succesvol te bevoorraden. Kees-Willem Rademakers doet vanuit de HVA veel onderzoek naar dit onderwerp en zal het licht laten schijnen op de uitdagingen, oplossingen en aandachtspunten. Johan Valster is directeur van de Hallen, een historisch pand dat zich bevindt in een logistiek labyrint van straten en woonwijken, en zal vertellen hoe dit in de praktijk gaat. Kortom, een interessante avond met een belangrijk thema. Kom langs en praat mee in Pakhuis de Zwijger.
Een animatie van Amsterdam Logistics
Met het slimmer inrichten van horecabevoorrading kan het aantal vrachtwagens dat voor de deur staat tot wel 75 procent worden verminderd. Hiermee wordt de verkeersdruk op binnensteden en de uitstoot van CO2 fors teruggebracht. In verschillende steden ontstaan initiatieven als horecahubs, bezorgdiensten per fiets en bevoorrading over water. Drie praktijkvoorbeelden van duurzamer bezorgen uit Groningen, Utrecht en Amsterdam.
Stadslogistiek is meer en meer een onderwerp waar we als horecabranche mee te maken hebben. De afgelopen jaren zagen we de problemen en beperkingen ontstaan voor de bevoorrading in (binnen)steden. Het dwingt tot creatieve oplossingen en samenwerkingen, aangezien het ‘probleem’ alleen maar groter wordt.