Op dagen als Sinterklaas, Kerst en Black Friday is het alle hens aan dek bij de pakketjesbezorging. Al jaren groeit het aantal bestelde online producten hard, maar sinds de coronacrisis gaat het in een stroomversnelling. Want eerlijk is eerlijk, het is ook wel makkelijk. Je nieuwe schoenen, boeken of wasmachine is maar een klik van je voordeur verwijderd. De koeriersdiensten zorgen ervoor dat pakketten veilig en vlot worden afgeleverd. Echter zorgt deze toename in pakketjes ook voor drukkere straten, leegstaande winkels en vooral veel extra karton. Hoe gaan we duurzamer en efficiënter pakketjes bezorgen? Wat is het lot van teruggestuurde pakketjes? Gaan pakketjes in de toekomst met een drone bezorgd worden? We gaan in gesprek over de ins en outs van de bezorgmaatschappij, wees erbij!
Vanwege de aangepaste maatregelen is het niet mogelijk dit programma vanuit de zaal bij te wonen. Om mee te praten en vragen te stellen aan de sprekers, kan je het programma via zoom bekijken.
Consumenten gebruiken verschillende mogelijkheden om producten te kopen: fysiek en online winkelen, ophalen en thuis laten bezorgen. COVID-19 heeft op dit moment de mogelijkheid om naar de winkel te gaan fors beperkt. Het aantal online bestellingen is mede hierdoor sterk gestegen. Welk effect hebben de verschillende manieren van aankopen doen op het milieu?
De coronacrisis zal in december tot recorddrukte leiden bij webwinkels en pakketbezorgers. Zo is de verwachting dat consumenten vanaf half november tot eind dit jaar 75 procent meer online besteden in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit transactiedata van ABN Amro.
Momenteel is het erg eenvoudig om een pakket te laten bezorgen. Wanneer je online een product besteld heb je tegenwoordig al snel de volgende dag de bestelling in huis. Toch zit de markt rondom pakketbezorging zeker niet stil en zijn ze volop aan het testen met nieuwe technieken.
Als je CO2 wilt besparen, kun je beter online bestellen dan naar een fysieke winkel gaan. Als je fysiek gaat winkelen, stoot je namelijk gemiddeld meer CO2 uit, dan wanneer je een online bestelling laat thuisbezorgen.
De bezorging van het aantal pakketjes in Amsterdam heeft in 2020 een enorme vlucht genomen. Elke dag ontvangen Amsterdammers gezamenlijk zo'n 100.000 pakjes thuis. Dat levert logistieke problemen op, maar oplossingen zijn er ook.
We doen steeds meer bestellingen op het internet. Hoe duurzaam zijn al die rondscheurende bestelbusjes? En hoe doe je je aankopen zo groen mogelijk?