In metropoolregio Amsterdam is alles (de schijf van vijf) aanwezig op het gebied van voedselproductie en -verwerking. Als we slim samenwerken, kunnen we ervoor zorgen dat er meer lokaal voedsel wordt geproduceerd én gegeten. In de finale van de Local Food Challenge presenteren 15 boeren en voedselondernemers een product dat ze samen ontwikkeld hebben. Welke producten spreken het meeste aan?

Dit najaar daagden we voedselondernemers in de Local Food Challenge uit om samen te werken en een (nieuw) lokaal product te ontwikkelen. We ontvingen tientallen aanmeldingen van ondernemers binnen en buiten de regio Amsterdam: akkerbouwers, bakkers, kippenboeren, chefs, logistieke organisaties. Allen hebben zij het doel er voor te zorgen dat lokale producten hun weg vinden naar de Amsterdamse keukens, winkels en restaurants.

We maakten een eerste selectie van 15 duo’s, die nu verder gaan in de finale. Op 21 maart pitchen deze 15 duo’s hun product aan onze jury. Vijf winnaars worden op deze avond, na juryberaad in begin 2022, beloond met de titel Local Food Hero Amsterdam.

De Local Food Challenge is een samenwerking van Food Hub, De Nieuwe Boerenfamilie, EU Interreg project Rumore, Re rooting the food sytem, Kitchen Republic, Van Amsterdamse Bodem en de Gemeente Amsterdam.

De Deelnemers

De deelnemers van de Local Food Challenge Finale zijn:

  • Pieter Post & boerderij den Kwaalburgse Hoeve

Deze ondernemer en agroforestry boerderij hebben de armen ineen geslagen om samen kastanje-ijs te ontwikkelen. Den Kwaalburgse Hoeve levert de kastanjes en Pieter Post maakt er ijs van. Op die manier willen ze een ondergewaardeerd ingrediënt, zoals de tamme kastanje, weer op ons bord én in het landschap terug krijgen.

  • Eigezwijns

Eigezwijns is een samenwerking van vijf varkensboeren. Zij maken hybride vleesproducten. Dat zijn worsten en burgers waar ook groenten in verwerkt zijn, om op die manier de consument ongemerkt minder vlees te laten consumeren. Door het gebruik van reststromen zorgen ze voor gezondere varkens met een bewezen lagere CO2-footprint.

  • Saleeban Abdi

Met behulp van ‘urban indoor farming systems’ groeit Saleeban Abdi biologische spirulina in de stad. Na de oogst worden de algen direct bevroren om zo de voedingsstoffen te behouden. Deze ingevroren spirulina, genaamd Organic Green Gold, wordt vervolgens bij sportscholen afgeleverd. Zo kunnen sportscholen een voedzaam en duurzaam alternatief op de eiwitshakes aanbieden.

  • Rogier Scherpbier & Fadi Yassin

De Almeerse bakker Fadi Yassin gaat lokaal en biologisch Libanees platbrood bakken. Dat gaat hij doen met het biologische meel van de Zonnespelt. Zonnespelt is het biologische graanbewerkingsbedrijf van Rogier Scherpbier gevestigd in de Flevopolder.

  • Stichting Weerwoud & BioSpirits

Stichting Weerwoud en BioSpirits maken samen Walnocello: een biologische likeur van de walnoten die groeien op het Utopia eiland in Almere. De walnotenbomen staan in het agroforesty perceel waar vrijwilligers de groene walnoten plukken. BioSpirits, een lokale distilleerderij, maakt hier vervolgens overheerlijke likeur van.

  • Sharon de Miranda en Ard van Wees

Chef Sharon de Miranda maakt eigen sambal van Madame Jeanette pepers uit Onze Volkstuinen in Almere. Ze zocht de samenwerking op met kaasboer Ard van Wees, die de sambal gebruikt als ster-ingrediënt voor een heerlijke boeren sambalkaas.

  • Wims Wafels en Maatschap de Jonge

Wims Wafels en Aardappelteler Wim de Jonge. Aardappelteler Wim zat door de coronacrisis met een hele hoop (lees: 1 miljoen kilo) aardappels die hij niet meer kwijt kon. Zoon Joris en zijn compagnon Fleur hebben daarom een hartige aardappelwafel ontwikkeld genaamd ‘Wims Wafels’. De wafel bestaat voor 90% uit aardappelen, is geheel plantaardig en 100% glutenvrij.

  • Geert Lindenhols

Op het boerenbedrijf in Drenthe, teelt Geert koolzaad waar hij vervolgens koolzaadmayonaise van maakt. Binnen het productieproces is veel aandacht voor natuur en duurzaamheid: zijn dak is bekleed met 192 zonnepanelen, er is een windmolen die de energie opwekt om de koolzaad te persen en de tractor rijdt op zelfgeperste koolzaadolie. Met zijn lokale producten, hoopt Geert Nederland een stukje duurzamer en gezonder te maken.

  • Anna van der Bijl en Tanya vanna Wat
Boerin Anna gaat kikkererwten verbouwen op haar boerderij in de Noordoostpolder, kikkererwten zijn namelijk goed voor de bodem. Omdat de meeste vleesvervangers worden gemaakt van soja, is Tanya is op zoek naar een sojavrij alternatief voor haar vegan Thaise gerechten. Een match is geborden: met de kikkererwten van Anna heeft Tanya kikkererwten-tofu gemaakt: benieuwd naar hoe dit proeft?
  • Gabriele & Instock Market

Gabriele tovert groenten van Nederlandse bodem om in vegan kaas. De (zoete) aardappelen, wortelen en bloemkolen die Gabriele hiervoor nodig heeft, worden geleverd door Instock Market: een online groothandel die zich inzet tegen voedselverspilling. Groenten met schoonheidsfoutjes of waarvan een overschot is worden door hun gered.

  • Max Jars & Stadsboerderij Almere

Max, een gepassioneerde hobbykok, wil meer mensen verblijden met heerlijke ragu maar wel zo duurzaam mogelijk. Daarom haalt hij zijn ingrediënten bij de Stadsboerderij Almere en verpakt hij de ragu in een weckpot.

  • Louk & Andres

Duurzame productontwikkelaars, Louk en Andres maken tomatensalsa waarbij de waarden lokaal, biologisch en regeneratief hoog in het vaandel staan. De Stadsgroenteboer voldoet hieraan en levert de benodigde ingrediënten voor een potje Tomatillo.

  • Marcel & Slagerij Gijs Vogels

Boer Marcel en Slager Gijs Vogels maken ambachtelijke boerenpaté voor de verkoop in Amsterdam en omstreken. Deze paté is anders dan anderen aangezien alle minder gangbare delen van het varken gebruikt worden. Hiermee wordt onnodige voedselverspilling tegen gegaan.

  • SavFood & boer Peter van de Erve

SavFood heeft een gezondere en glutenvrije vegan kroket ontwikkeld. De kroket wordt gemaakt van net niet perfecte producten, om voedselverspilling tegen te gaan. Om de kroket zo lokaal mogelijk te produceren levert boer Peter de benodigde aardappels, wortels en peterselie. Zo is de kroket duurzaam, lekker en lokaal!

  • Merle en Marloes & Instock Market

Merle en Marloes maken sauzen en salade dressings waar minstens 30% groenten in zitten. Hun inkopen zullen ze doen bij Instock Market, de online groothandel voor geredde producten. Daarnaast streven ze ernaar om zoveel mogelijk van hun ingrediënten lokaal te verkrijgen.

 

 

Dit programma is ontwikkeld door