Hoe geef je ruimte aan de creativiteit en verbeelding van scholieren als het onderwijssysteem al helemaal zit volgepland, docenten worden overvraagd en leerlingen opgejaagd? Kan het burgerschapsonderwijs een werkplaats voor actieve hoop?
Op deze avond horen we de ervaring van Mark Boode die lessen geeft over klimaatverandering en activisme. Hij laat zien hoe je bij grote kwesties zoals de klimaatcrisis, maar ook de oorlogen in Oekraïne en Gaza een actieve rol kunt vinden en zo houvast krijgt en je niet moedeloos hoeft te voelen. Met zingeving expert Ilse Vooren onderzoeken we hoe je houvast vindt en op welke manier je als scholier de zin van het leven kunt blijven zien en voelen. En we gaan in gesprek met Johannes van den Akker, hij ontwierp een idealenschool waarmee deelnemers een brug bouwen tussen een idee dat goed is voor de wereld en de harde realiteit. We gaan vervolgens met Merlijn Twaalfhoven en Anne Graswinckel aan de slag om ook onze eigen rol te vinden bij de complexe maatschappelijke vraagstukken van deze tijd en en onderzoeken hoe we beter kunnen samenwerken.

Over de sprekers

Mark Boode ontwikkelt een didactiek van de hoop, als antwoord op de veelheid aan uitdagingen en onzekerheden waarmee jonge mensen worden geconfronteerd. Hoe vind je je weg door een wereld vol klimaatverandering, geweld en onrechtvaardigheid? Hoe houd je moed en kun je je verbinden aan hoopvolle verhalen?

Merlijn Twaalfhoven zoekt naar speelruimte en schoonheid in de overvolle wereld van vandaag. Hij ziet hoe je met een kunstenaarsmindset de onzekerheid kunt omarmen, plekken van verbeelding en creativiteit kunt scheppen en kunt navigeren door de chaos.

Johannes van den Akker is mede-oprichter van Hoe Dan Wel, de Idealenschool, brouwerij Kleiburg. Abt van het Kleiklooster en mede-auteur van ‘Hoe dan wel. Lees dit boek en maak je idealen waar.’

Anne Graswinckel is kunsteducator, educatie ontwerper en auteur van ‘de Verdwaal Atlas’

Ilse Vooren begeleidt mensen in hun persoonlijk leiderschap, zingeving en transitie. Hoe we ons menszijn en leiderschap vormgeven in een tijd die dit meer dan ooit vraagt, dat is steeds opnieuw een ontdekkingstocht. In initiatieven samen met anderen creëert ze beweging die leidt tot groei, verbinding en bezieling.

Finn van den IJssel is student politieke filosofie, filmmaker en mede-oprichter van filmcollectief Bloeifilm.

In samenwerking met