Hoe vind jij je weg in een wereld die veranderlijk, onzeker en chaotisch is? Waar vind je als scholier toekomstperspectief temidden van een overweldigende hoeveelheid afleiding? Kunnen we scholieren een uitweg bieden bij de prestatiedruk en toetsmanie die er heerst op school? Een kunstenaarsmindset kan hierbij van dienst zijn. Een kunstenaar zoekt zintuigelijke ervaringen waarmee verbinding ontstaat. Gevoelens mogen er zijn en worden met kunst deelbaar en toegankelijk. Er ontstaat speelruimte om te falen, te experimenteren. En met verbeeldingskracht kunnen dromen en idealen tastbaar worden. Om deze creatieve en veerkrachtige houding te ontwikkelen, is De Verdwaalatlas geschreven. Het is een creatief, vindingrijk boek dat een gids kan zijn in het onbekende. Met de kunstenaarsmindset als leidraad wordt onderwijsinhoud geboden die raakt aan burgerschap, zelfkennis, nieuwsgierigheid en kansengelijkheid. Deze avond gaan we met onder andere de maker van dit boek in gesprek.

Over de Verdwaalatlas

Kunst en cultuur als tool om verandering in het onderwijs te versnellen. In Friesland wordt dit als centrale vraag gesteld aan de scholen. Wat heeft het team (kennis en vaardigheden), het programma, de samenwerking en de visie nodig. In maakplaatsen oefenen wij allemaal vanuit onze eigen deskundigheid in het anders kijken, durven voelen, helder denken en gewoon gaan maken. Welke talenten heb je daarvoor nodig en kan je op je handen blijven zitten en niet voortdurend interventies plegen die het proces verstoren terwijl je denkt dat je dit versnelt. De Verdwaalatlas is een middel om dit gesprek op gang te brengen. Over wie je bent, waar je vandaan komt en waar je naar toe wilt. IK-WIJ-WERELD.

Dit programma is mede mogelijk gemaakt door: The Turn Club, Operation Education, Kuenstwurk, Arcadia, Ministerie van de Toekomst.