De zoektocht naar een duurzaam, regeneratief model voor economie, energie, voedsel en samenleven is in volle gang. Ook in het onderwijs wordt gezocht naar de ruimte en de mogelijkheden om bij scholieren een houding van creativiteit, toekomstgeletterdheid en actief burgerschap te ontwikkelen. In deze tweede aflevering richten we ons op de rol van de smartphone in de klas. Hoe behoeden we leerlingen van een digitale storm? Heeft het zin om de smartphone te verbieden in de klas? Hoe zou zo’n verbod kunnen bijdragen aan meer creativiteit en betrokkenheid in de klas? Merlijn Twaalfhoven en zijn tafelgasten delen voorbeelden, inspiratie en onderzoek. Daarna gaan we actief met elkaar in gesprek over manieren om samen te werken, ervaring uit te wisselen en een regeneratieve golf door het onderwijslandschap te maken.

Dit programma is onderdeel van een drieluik gemaakt door The Turn Club en bouwt daarmee voort op ‘Een kunstenaarsmindset als leidraad’.

Dit programma is enkel fysiek te bezoeken in onze zaal. Het programma is wel later online terug te kijken via dezwijger.nl/terugkijken of via ons YouTube-kanaal.

Over de sprekers

Merlijn Twaalfhoven is componist, schrijver, spreker. Verbindt met The Turn Club kunstenaars, veranderaars en bruggenbouwers aan urgente maatschappelijke vraagstukken. In zijn boek Het is aan ons, waarom we de kunstenaars in onszelf nodig hebben om de wereld te redden, laat hij zien hoe ieder van ons een rol van betekenis kan spelen bij het aanpakken van grote en kleine wereldproblemen als wij de kunstenaar in onszelf activeren. Hij is medeinitiator van de Sociaal Creatieve Raad, het Ministerie van de Toekomst, lid van de Akademie van Kunsten en initiatiefnemer van de Toekomstverkiezin.

Hans Schnitzler is filosoof publicist en columnist voor het onderzoeksjournalistieke platform Follow The Money. Daarnaast is hij regelmatig te gast bij televisie- en radioshows en is hij keynote spreker op bijeenkomsten over technologie ethiek en onderwijs. De invloed van digitalisering technologie en kunstmatige intelligentie op ons alledaagse leven staan centraal in zijn werk.In 2017 publiceerde hij het boek “Kleine filosofie van de digitale onthouding”. Dit boek is ontstaan uit wederzijdse inspiratie bij het begeleiden van studenten bij De Bildung Academie.

Saar Frieling is oördinator van de Minor Mens in de Wereld bij Hogeschool Leiden en programma-onderzoeker bij het project Breedvormend Onderwijs i.s.m. Nivoz, Hogeschool Leiden, HvA, Driestar Educatie, Windesheim, Spring High, De Globe, Zuiderlicht College en Expeditie 1-18. Vanuit die twee hoedanigheden is zij ook lid van een ‘vrije’ onderzoeksgroep naar het kunstenaarschap van leraren.
Laura Delgado is docent in de kunst-, cultuur- en ambachtsvakken. Momenteel is zij student aan de master kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de kunsten en onderzoekt hoe Waldorf kunstonderwijs kan bijdragen aan de persoonsvorming van leerlingen.
Julian Nelissen is leraar en schoolleider op het Kairos Tienercollege. Hij heeft op verschillende scholen door het land gewerkt als leraar en is sinds het begin nauw betrokken bij de oprichting van de school in Amsterdam Noord.
Remco Pijpers is werkzaam bij Kennisnet als strategisch adviseur digitale geletterdheid en ethiek. Kennisnet is de publieke ict-partner voor het primair en voorgezet onderwijs. Remco houdt zich al 25 jaar professioneel bezig met het onderwerp kinderen en digitale technologie, in verschillende rollen, onder meer als auteur van diverse boeken. Hij is opgeleid tot journalist en historicus.
Merlijn van Leerzem is leerling in de 6e klas van het Stedelijk Gymnasium Breda. Hij heeft opiniestukken geschreven voor onder andere BNNVARA, Het Parool en Trouw. Ook heeft hij een podcastserie gemaakt over de gemeentepolitiek en interviewt hij regelmatig spraakmakende personen.

Kijk hier het vorige programma ‘Een kunstenaarsmindset als leidraad’ terug:

Dit programma is ontwikkeld door