Op zoek naar de contouren van het Amsterdam van morgen

Bruggen over het IJ, een nieuwe hoogbouwvisie, de fietsersring en het doortrekken van de Noord-Zuidlijn: er staan grote transformaties voor Amsterdam op de planning. Deze structuurveranderende projecten hebben invloed op de identiteit, de leefbaarheid en de bereikbaarheid van de stad. Hoe ziet Amsterdam er in de toekomst uit? Welke infrastructurele werken zijn van cruciaal belang voor de identiteit van de stad? Hoe kijken we hier als Amsterdammers naar? In Amsterdamse Werken gaan we op zoek naar de projecten die de structuur van Amsterdam van morgen gaan bepalen.

Inhoudsopgave
Aflevering 1: De Sprong over het IJ

Amsterdam groeit, Noord bruist. De pontjes puilen uit. In 2030 zullen zich dagelijks 80.000 tot 110.000 mensen met de pont over het water verplaatsen. Tegelijk groeit ook de Amsterdamse haven en neemt het aantal schepen dat over het IJ vaart jaarlijks toe. Nieuwe, toekomstbestendige verbindingen zijn nodig om de groei van de bevolking en de verkeersstromen in goede banen te leiden. Sinds het advies ‘Genereus Verbondenheid’ staan alle neuzen dezelfde kant op. Het is een historisch moment. Al vanaf 1839 wordt gesproken over oeververbindingen over het IJ en nu gaan we eindelijk de sprong maken. Waarom zijn de verbindingen zo belangrijk voor de groei van Amsterdam? Wat is er zo complex aan het bepalen van de locaties en waarom staan alle partijen achter de voorgestelde plekken? Wat betekenen ze voor de regio, de scheepvaart, stadsdeel Noord en de rest van Amsterdam? Laat je informeren en inspireren door verschillende sprekers over de plannen.

Bereikbaar
Bereikbaar
Aflevering 2: Met de kabelbaan over het IJ

Het is zover, de gemeente start een officieel onderzoek naar de komst van een kabelbaan over het IJ. Deze kabelbaan, de IJbaan, moet een snelle fiets en ov-verbinding worden van de Houthavens naar NDSM. Dit plan staat naast de bruggen over het IJ en zorgt voor een stevige en betrouwbare verbinding tussen Noord en West. Dit klinkt allemaal erg mooi, maar is een kabelbaan wel de beste oplossing voor de slechte verbinding tussen beide oevers? Hoeveel gaat dit plan kosten en wie gaat hiervoor betalen? Kortom gaat de IJbaan er echt komen?

Bereikbaar
Bereikbaar
Aflevering 3: Amsterdam Centraal: een icoon in de steigers

Amsterdam Centraal is sinds 1889 een iconisch monument van komen en gaan in onze hoofdstad. Een plek die er in slaagt om al bijna 133 jaar met de tijd mee te veranderen. Echter zorgt deze constante vernieuwing ervoor dat Amsterdam Centraal al jaren continu in verbouwing is. Met 175.000 reizigers per dag is het een van de meest druk bezochte stations in Nederland. Naar verwachting groeit dit aantal tot ongeveer 275.000 in 2030 en om dit aan te kunnen staat ook nu Amsterdam Centraal in de steigers om mee te groeien met de tijd. Hoe gaat het station zich de komende jaren ontwikkelen? We bespreken het tijdens deze editie van Amsterdamse Werken.

Bereikbaar
Bereikbaar
Aflevering 4: Een metro voor de metropool

De regio verdicht en het woon werkverkeer neemt steeds verder toe. Het Amsterdamse Metronetwerk breidt zich verder uit, maar toch roept deze verstedelijking de vraag op of er niet nog meer veranderingen en verbindingen nodig zijn. Hoe ziet het Amsterdamse netwerk van de toekomst er uit? Wat hebben we nodig? Hoe passen we deze verbindingen in de leefomgeving? En hoe kunnen we dit aansluiten op het bestaande netwerk? We bespreken het tijdens deze editie van Amsterdamse Werken.

Bereikbaar
Bereikbaar
Aflevering 5: Het Fietsfeest

Amsterdam groeit en wordt steeds drukker. De fiets biedt een totaaloplossing om de stad en regio leefbaar, veilig en bereikbaar te houden. Dat vraagt om de nodige investeringen zoals de bruggen over het IJ en het uitbreiden en verbeteren van het hoofdfietsnetwerk in Amsterdam en de metropool. Daarnaast willen we als fietsstad blijven zoeken naar innovatieve fietsoplossingen op het gebied van verkeersveiligheid en- gedrag. Op welke manier kunnen we ons hoofdfietsnetwerk verbeteren? Welke rollen hebben de verschillende fiets modaliteiten zoals e-bikes, fietskoeriers en de gewone fiets tegenwoordig in de stad?

De fietsinnovatieprijs wordt uitgereikt aan het beste idee om de fietsveiligheid in de regio Amsterdam te verbeteren rondom het thema ‘verschillende snelheden op het fietspad’. Deze avond maken we de winnaar bekend!

Leefbaar
Leefbaar