De regio verdicht en het woon werkverkeer neemt steeds verder toe. Het Amsterdamse Metronetwerk breidt zich verder uit, maar toch roept deze verstedelijking de vraag op of er niet nog meer veranderingen en verbindingen nodig zijn. Hoe ziet het Amsterdamse netwerk van de toekomst er uit? Wat hebben we nodig? Hoe passen we deze verbindingen in de leefomgeving? En hoe kunnen we dit aansluiten op het bestaande netwerk? We bespreken het tijdens deze editie van Amsterdamse Werken.
We gaan met Jeroen Olthof in gesprek over de verbindingen in de Provincie en hoe we deze kunnen versterken in de toekomst. Vervolgens gaan we met Bas Bakker in op de bestaande verbindingen en de vraag welke verbindingen er in de toekomst nodig zijn en hoe ProRail in dit vraagstuk zit. Egbert de Vries zal vanuit zijn positie als directeur Vervoerregio het belang van deze verbindingen toelichten en dieper ingaan op wat er voor nodig is om dit te realiseren. Rianne Roeleveld neemt ons mee in haar expertise over het succesvol ontwikkelen van knooppunten en wat er nodig is om deze verbindingen aantrekkelijk te maken voor gebruikers. Sebastiaan de Wilde zal meer vertellen over hoe NS hier een rol in speelt en wat zij doen om deze verbindingen te realiseren en aantrekkelijker te maken. Saskia Kluit vertegenwoordigd vanuit Rover de stem van de reiziger in dit vraagstuk. Het belooft een interessant gesprek te worden. Meepraten? Meld je dan aan via de reserveer knop op deze pagina.
Noord/Zuidlijn open na vijftien jaar aanleg
De metro, subway, tube, underground: vanaf 1863 is het een revolutionair vervoersysteem. Tegenwoordig gebruiken meer dan 160 steden in 55 landen de metro. Waarom zijn we ons eigenlijk ondergronds gaan verplaatsen? En wanneer kwam de metro naar Nederland?
Tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam komt mogelijk een snelle ‘metrobus’-verbinding om de verwachte reizigersgroei van de komende jaren op te vangen. Door een nieuw systeem wil de regio de druk op het bestaande openbaar vervoer opvangen.