Het is zover, de gemeente start een officieel onderzoek naar de komst van een kabelbaan over het IJ. Deze kabelbaan, de IJbaan, moet een snelle fiets en ov-verbinding worden van de Houthavens naar NDSM. Dit plan staat naast de bruggen over het IJ en zorgt voor een stevige en betrouwbare verbinding tussen Noord en West. Dit klinkt allemaal erg mooi, maar is een kabelbaan wel de beste oplossing voor de slechte verbinding tussen beide oevers? Hoeveel gaat dit plan kosten en wie gaat hiervoor betalen? Kortom gaat de IJbaan er echt komen? Hierover gaan wij in gesprek met betrokkenen, experts en met kijkers en live publiek.
Hoe gaat de kabelbaan Amsterdam veranderen? In deze tweede aflevering van de reeks Amsterdamse Werken kijken we naar nog een grootschalig project dat Amsterdam zal gaan tekenen.
Vanuit welke behoefte is de kabelbaan de beste optie? We praten eerst over het ontstaan van het initiatief en de bijbehorende visie. De reacties zijn tot nu toe erg positief, maar is de kabelbaan een succesverhaal voor zowel de gemeente als inwoners?
Vervolgens kijken we naar het ontwerp. Hoe gaat zo’n kabelbaan eruitzien en hoe werkt het? Waarvoor biedt de kabelbaan een oplossing en hoe wordt omgegaan met een aantal praktische zaken zoals weersomstandigheden of vracht over het IJ?
We eindigen het gesprek met een blik in de toekomst: Wat moet er nog gedaan worden zodat we over een aantal jaar met de kabelbaan over het IJ gaan? Wat doet de gemeente al om dit voor elkaar te krijgen? Kortom, hoe maken we dit spannende plan binnenkort werkelijkheid?
De aanleg van een kabelbaan als ov-verbinding over het IJ krijgt de steun van het stadsbestuur. In de nieuwe plannen is de baan zelfs verlengd zodat die aansluit op metrostation Isolatorweg.
Het college steunt de plannen voor de aanleg van een kabelbaan over het IJ. Er wordt binnenkort een overeenkomst met de stichting IJbaan en de Vervoerregio Amsterdam ondertekend voor een haalbaarheidsonderzoek.
De bedenkers van de kabelbaan over het IJ zijn er nog steeds van overtuigd dat die er moet komen. Een onafhankelijke commissie Oeververbindingen concludeerde eerder dat er twee nieuwe bruggen moesten komen om de oversteek tussen Noord en de rest van de stad te verbeteren. Maar die bruggen kunnen er pas komen als Passengers Terminal verplaatst, stelt Stichting IJbaan.