Amsterdam is een echte fietsstad, we zijn niet bang voor de tramrails of een beetje regen. Voor de meeste Amsterdammers is de fiets het vervoersmiddel van keus, enerzijds omdat het gewoon sneller is dan lopen, de tram of de auto, anderzijds ook omdat het lekker voelt om snel door de stad te fietsen. Toch klagen we ook over onze fietsstad, de fietspaden zijn te smal, te rommelig of niet veilig. Het asfalt is niet mooi of de klinkers zijn glad en onze medestedelingen fietsen als idioten (nooit wijzelf!). Kortom genoeg om te verbeteren en onze stad een nog fijner voor fietsers te maken. Tijdens deze editie zal Amsterdams wethouder De Vries het platform Amsterdam Bike City lanceren namens de gemeente en de vervoerregio en gaan we samen op zoek naar de ideale fietstad.
We hebben in Amsterdam en omgeving al decennialange ervaring met fietsen en beleid voor fietsen. Het is een onmisbaar vervoermiddel voor de regio Amsterdam, maar eigenlijk ook voor de rest van Nederland. Fietsen is gezond, duurzaam en neemt weinig ruimte in, daarom kijkt de rest van de wereld graag mee met onze fietssteden. Maar hoe delen wij die kennis en wat kunnen wij leren van de rest van de wereld? Mogelijk belangrijker; hoe garanderen wij voortdurende innovatie?
Hét fietsplatform Amsterdam Bike City (ABC) wordt tijdens deze editie van Ruimte! Ruimte! Ruimte! gelanceerd door wethouder Egbert de Vries. ABC is een initiatief van Royal Haskonig DHV, samen met onder meer de Fietsersbond, Dutch Cycling Embassy, het Urban Cycling Institute, Decisio en Velomondial in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam. Zij willen hét kennis- en innovatieplatform en netwerk voor de fiets bouwen om zo kennis te vermenigvuldigen en innovaties te versnellen.
Egbert de Vries is wethouder van Verkeer en Vervoer, Luchtkwaliteit en Water bij de Gemeente Amsterdam. Hij is voorzitter en lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam. Daarvoor was hij directeur van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties (AFWC), waar hij zich onder meer bezig hield met de gezamenlijke projecten van de woningcorporaties in Amsterdam.
Maud de Vries is drijvende kracht achter het wereldwijde netwerk van fietsburgemeesters en medeoprichter van BYCS, een organisatie die steden internationaal helpt bij de transitie van de auto naar de fiets. Samen werken zij aan de missie 50by30, waarbij 50% van alle stedelijke ritten in 2030 per fiets worden afgelegd.
Lucas Harms is directeur van de Dutch Cycling Embassy, een netwerk van 70 organisaties die hun Nederlandse fietskennis en expertise delen met andere landen. Na 15 jaar aan onderzoekservaring op het gebied van duurzaam stedelijk transport maakt hij zich sterk voor een internationale herwaardering van de fiets als transportmiddel dat steden echt verbetert.
Esther van Garderen is algemeen directeur van de Fietsersbond, een organisatie die de belangen van de fietsende Nederlander behartigt. Hiervoor was ze werkzaam bij de Gemeente Almere als adjunct manager Ruimtelijke Ontwikkeling en Mobiliteit, waar ze zich onder andere bezig hield met de gebiedsontwikkeling voor de Floriade 2022 en de inpassing van de A6.
De fiets is belangrijk in Amsterdam, de regio en Nederland. Als vervoermiddel én als middel om de stad en de regio leefbaar, veilig en bereikbaar te maken. Amsterdam en de regio werken er al ruim 40 jaar aan om fietsen voor iedereen veilig, makkelijk en aangenaam te maken. Daarmee kan Amsterdam een inspirerend voorbeeld zijn voor andere steden en regio’s die fietsstad willen worden. Via het fietsplatform ABC stellen we deze unieke kennis beschikbaar.
In gesprek met Pascal van den Noort over hoe 360 graden video's en gaze-tracking kan helpen bij Amsterdam de beste fietsversie van zichzelf te maken.
Het was 8 t/m 12 maart weer de Week van het Verkeer. Dit jaar werd er tijdens de verkeerslessen op school extra aandacht besteed aan het thema luchtkwaliteit. ...
Nog even en de nieuwe fietsenstalling onder het Kleine-Gartmanplantsoen gaat open. ...