We leven in een ‘infocalyps’, zegt de Britse desinformatie-expert Nina Schick. In haar boek Deepfakes and the Infocalypse – What You Urgently Need to Know schetst ze een samenleving die overspoeld wordt door te veel informatie, waarbij er geen onderscheid meer gemaakt kan worden tussen ‘informatie’ en ‘desinformatie’. Door de komst van de sociale media hebben verschillende groepen in onze samenleving de neiging om zich steeds meer terug te trekken in hun eigen ‘echo kamers.’ Hierin beleven zij hun eigen ‘subjectieve waarheid.’ Hierdoor wordt het steeds moeilijker om een consensus te bereiken over hoe de ‘echte’ wereld gezien moet worden.

Pakhuis de Zwijger zendt dagelijks online programma's uit via de LIVECAST. Meepraten kan via de Zoom webinar.

Wat gaan we doen?

We starten de avond met een gesprek met de filmmaker van de aflevering ‘Zien is geloven’. Wat bewoog haar tot het maken van deze film? Wat viel op tijdens het maken van de film? Ziet zij deze ontwikkelingen als nieuwe mogelijkheden voor de samenleving of vormen ze een gevaar voor de democratie? En hoe onderscheid je fake news van purposeful fiction?

Vervolgens gaan we in gesprek met een aantal experts op dit gebied. Uit de documentaire nemen we mee dat deze technologie hoe dan ook steeds meer mainstream wordt. Aan onze experts de taak om ons te helpen bij de vragen: waar staan we nu? En hoe bereiden we de samenleving voor op een toekomst vol synthetische media? In gesprek met:

  • Mao Lin Liao is CEO en medeoprichter van REBLIKA, wiens missie het is om de beste digitale mens te leveren. REBLIKA richt zich al 20 jaar op avatar- en 3D-scanservices en heeft tegenwoordig klanten van over de hele wereld van mode-, film- en technologiebedrijven. Ook creëerde hij het gelauwerde virtuele meisje Sweetie voor Terre des Hommes, die gebruikt werd om online seksueel misbruik te bestrijden. Daarnaast maakt Mao Lin hyperrealistische portretten van bestaande en niet-bestaande mensen.
  • Jon Roozenbeek is een postdoc onderzoeker aan de afdeling psychologie van de Universiteit van Cambridge. In zijn onderzoek richt hij zich op manieren waarmee mensen minder vatbaar kunnen worden voor het geloven van nepnieuws. Hij ontwikkelde hiervoor onder andere de games Slecht Nieuws, Harmony Square en Goviral. Het is zijn missie om een ‘psychologisch vaccin’ te ontwikkelen tegen  desinformatie en nepnieuws.
  • Siri Beerends is cultuursocioloog en schrijver met een expertise in authenticiteit, opkomende technologieën, en (digitale) cultuur. Ze doet promotie-onderzoek aan de Universiteit van Twente en is werkzaam bij SETUP, een platform voor iedereen die geinteresseerd is in de fusie van technologie en cultuur. Siri richt zich op vragen als: hoe kunnen we in deze tijden van desinformatie en polarisatie tot een gedeelde realiteit komen; en wie is er schuldig aan de huidige situatie -Big Tech, of de gebruikers zelf?

De Tegenlicht documentaire ‘Zien is geloven‘ wordt uitgezonden op zo 7 maart 2021 om 22.05 uur op NPO 2.

OverTegenlicht Meet Up

In de week na de uitzending van de Tegenlicht documentaire, zetten we -aan de hand van filmfragmenten - het gesprek voort, samen met de filmmaker, relevante gasten en het publiek.