Het Noordzeekanaalgebied en de Amsterdamse haven worden klaargestoomd als waterstofknooppunt. Dit houdt in dat er meerdere productielocaties, import-, opslag- en doorvoermogelijkheden, en een hele nieuwe infrastructuur aan pijpleidingen worden afgericht. Bedrijven willen gebruik maken van groene waterstof voor onder andere staalproductie (Tata Steel) en vliegtuigbrandstoffen (SkyNRG). Wat betekent dit voor de Metropoolregio Amsterdam en welke rol willen we eigenlijk dat waterstof speelt in de regionale energietransitie?
Eduard de Visser is directeur Strategie & Innovatie bij Haven Amsterdam. Hij is verantwoordelijk voor de lange termijn ontwikkeling en transitiestrategie van de haven, de aandeelhoudersrelatie en de innovatieagenda. Eduard heeft diverse andere functies bekleed binnen het havenbedrijf. Zo was hij verantwoordelijk voor de verzelfstandiging van het Havenbedrijf, de uitrol van de internationale activiteiten van de haven en de vastgoedontwikkeling.
Edward Stigter (GroenLinks) is gedeputeerde van de provincie Noord-Holland voor Klimaat en Energie, IPO-bestuur en Subsidies.
René Peters is Business director bij TNO waar hij binnen de unit Energie Transitie verantwoordelijk is voor de marktontwikkelingen in de sector (duurzame) gastechnologie, waaronder waterstof.
Faiza Oulahsen is hoofd Klimaat en Energie bij Greenpeace Nederland. Ze was jarenlang werkzaam bij Greenpeace Nederland als campagneleider en maakte deel uit van Arctic 30.
Marcel Galjee is Managing Director van HyCC (The Hydrogen Chemistry Company), leidende industriële partner voor de veilige, betrouwbare en betaalbare levering van groene waterstof en oplossingen in de circulaire chemie voor de verduurzaming van industrie.
Maarten van Dijk is medeoprichter en Chief Development Officer van SkyNRG. In deze rol is hij verantwoordelijk voor het initiëren en realiseren van alle duurzame projecten voor de productiecapaciteit van vliegtuigbrandstoffen bij SkyNRG. Hij is tevens vertegenwoordiger van het bedrijf in de Independent Sustainability Board en heeft diverse zetels in adviesplatforms van industrie en overheid.
Bart van der Meer is Technical Business Development Manager bij EVOS in de Amsterdamse haven. Waar hij de waterstofprojecten binnen EVOS leid.
Waterstof als dé oplossing voor een allesomvattende duurzame energievoorziening. Sommige deskundigen zijn sceptisch. Anderen beginnen er liever gisteren dan vandaag mee. ‘Waterstof is een groeidiamant.’
Het NZKG kan de klimaatdoelen alleen halen door vol in te zetten op waterstofontwikkelingen. Waterstof is essentieel voor het voortbestaan van de lucht- en zeehavens en industrie. Port of Amsterdam, Schiphol, Tata Steel, Gasunie, Nobian,Vattenfall, Alliander, Provincie Noord
Holland, Gemeente Amsterdam, MRA, Zaandstad Maakstad en Projectbureau NZKG hebben zich verenigd om de transitie te versnellen. Dat is goed nieuws, maar nog niet voldoende. De transitie naar waterstof is immers een systeemverandering
In de Amsterdamse haven maken we ons sterk voor groene waterstof. Wil je meer weten over deze duurzame energiedrager en de initiatieven op het gebied van waterstof in de haven van Amsterdam? Lees hier verder.
Na een haalbaarheidsonderzoek naar verschillende dragers van vloeibare waterstof zetten Evos, Hydrogenious en Port of Amsterdam nu de volgende stap om de unieke LOHC-technologie van Hydrogenious in de praktijk te brengen. Lees hier meer over de samenwerking.