Wereldwijd is de kledingproductie de afgelopen 20 jaar enorm toegenomen. Mede dankzij fast fashion ketens kunnen wij tassen vol goedkope, trendy kleding kopen. Helaas is de kledingindustrie ook één van de meest vervuilende industrieën, naast de olie-industrie. Als het gaat om onze vleesconsumptie of het gebruik van de auto groeit onze bewustwording steeds meer als het gaat om die impact op het milieu. Gelukkig is ook de mode-industrie steeds meer bewust van haar vervuilende voetafdruk. De afgelopen jaren werden nieuwe, duurzame merken gelanceerd met het oog op slow fashion, items die lang meegaan in je kast. Ook grote ketens starten met initiatieven die repareren of recyclen mogelijk maken. Consumenten ruilen kleding en kopen meer tweedehands. Maar lossen deze initiatieven het vervuilende probleem op? Moet er überhaupt zoveel kleding geproduceerd worden? De abstracte kilo’s CO2 vallen inmiddels in lijn te brengen met zichtbare klimaatverandering. Hoe zit het met onze garderobe? Is er een tijd van Minder Mode Maken aangebroken?
Over het programma
Tijdens dit programma gaan we in gesprek over initiatieven die al bestaan en denken we samen na over de volgende stap naar een duurzame kledingkast. Hoe gaan we om met textiel als verbruikers? Betekent meer ruilen, recyclen en repareren ook minder produceren? Wat betekent duurzame mode eigenlijk? Verschillende initiatiefnemers en koplopers delen hun visie over de toekomst van de kledingindustrie. Een gesprek over de rol van grote modehuizen, nieuwe initiatieven en gedragsverandering. Deze avond is in samenwerking met de Trouw Duurzame 100.
Over de sprekers
Nanette Hogervorst is de oprichter van de Sustainable Fashion Gift Card. Ze probeert met de SFGC de mode industrie te verduurzamen, en bij te dragen aan een betere wereld door mensen een duurzaam fashion cadeau te geven. Ze is van mening dat de fashion wereld een systeemverandering nodig heeft en deze kaart is hier een begin van.
Stijntje Jaspers heeft een passie voor textiel. Na haar studie modeontwerp werkte ze meer dan 25 jaar in creatieve managementfuncties voor verschillende internationaal opererende textiel- en modemerken. Ze besloot eind 2016 te stoppen omdat ze zich realiseerde dat deze sector een grote rol speelt bij klimaatverandering. In 2021 richtte ze samen met Martine Nieuwenhuis de stichting Fibershed Nederland op. Als programmadirecteur initieert zij pre-competitieve samenwerkingen in de transitie naar een lokaal, sociaal en natuurpositief textielsysteem.
Elisa Jansen is oprichter van LENA, een kledingbibliotheek waar je kleding kunt kopen én lenen. De focus van LENA gaat naar het grote afvalprobleem in de mode-industrie wat wordt ge creëert door overproductie en overconsumptie. In de kledingbibliotheek staat het verlengen van de levensduur van kleding dus centraal. Op deze manier hoeft er minder verkocht en dus geproduceerd te worden.
Sarah Vandoorne is freelance journalist en auteur. Schrijft al acht jaar over eerlijke mode. Wat dat betekent, blijkt toch ingewikkelder dan ze oorspronkelijk dacht. In haar boek Kleerkastvasten. De textielketen ontrafeld zet ze ons aan het denken over ons eigen gedrag en consumptie. Sarah droeg zes weken lang slechts zes kledingstukken. Het begon als een ludieke actie, maar groeide uit tot een jarenlang onderzoek waarbij ze elke schakel in de textielketen kritisch onder de loep nam.
Jeroen van den Eijnde is hij werkzaam als lector Tactical Design aan ArtEZ University of the Arts. Hij doet onderzoek en doceert over duurzaam ontwerp en over de rol van design(ers) in complexe samenwerkingsverbanden ten behoeve van een sociale en ecologisch duurzame samenleving. Van den Eijnde is lid van de programmaraad CLICKNL, het kennis- en innovatienetwerk van de topsector Creatieve Industrie, kernlid van het lectorenplatform Network Applied Design Research en programmamanager van het onlangs gestarte New Ecosystems in Textile research community.
Nina Läuger en Charlotte English startten het tweedehands kledingmerk NICHA.reworked. Samen upgraden, upcyclen ze tweedehands items naar unieke en eigenzinnige kledingstukken. Al het materiaal is tweedehands, ook de stoffen die in de kleding verwerkt zijn, uit politieke en klimaatbewuste overwegingen. De verhalen van de kleding wordt herschreven en mensen worden aan het denken gezet over hun eigen gedrag en de werkelijke kosten van kleding.
Chanel Trapman is oprichter van het campagnebureau MUMSTER, waarmee zij modepioniers in de spotlight zet middels het voeren van campagnes. Met hun campagnes verbinden ze de consument, markt en de overheid door het in kaart brengen van problemen in de kledingindustrie en mogelijke oplossingen. Een van hun succesvolle campagnes is FULL CIRCLE, waar de documentaire FULL CIRCLE onderdeel van uitmaakt. De documentaire brengt de stroom van eindeloze stromen textiel in kaart en de mogelijke oplossingen. Hiervan zien we tijdens het programma de trailer.