Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend om jezelf terug te zien in kunst en cultuur. Identiteit in beeld zet aan het denken over vraagstukken die te maken hebben met representatie en stereotypering. Met diverse makers gaan we in gesprek over hoe het is om je eigen identiteit vorm te geven in kunst. Aan de hand van eigen werk nemen zij ons mee in hun verhaal. Bovendien, omdat het maken van kunst niet in een vacuüm gebeurt, zullen er curatoren aanschuiven. Samen met de kunstenaars gaat de dialoog over de rol en verantwoordelijkheid van curatorschap bij het in beeld brengen van identiteit en we hopen jonge curatoren en makers hiermee te inspireren.
Let op: Bij dit programma vindt publieksinteractie plaats via Zoom.
Wat gaan we doen?
- Fashion journalist en moderator van vanavond Aynouk Tan opent de avond met een introductie van de sprekers.
- Dan gaat Aynouk Tan in gesprek met fotograaf Jesse van den Berg en filmmaker Jeremy Flohr over hoe het is om je identiteit vorm te geven in kunst.
- Daarna reageert spoken word artiest Kevin Groen op dit gesprek en is er ruimte voor vragen uit het publiek.
- Vervolgens gaan curator en expert meerstemmigheid Guinevere Ras en galeriehouder Nina Hama in gesprek over hoe zij veilige ruimtes creëren voor kunstenaars om hun werk te tonen.
- Kevin Groen sluit de avond af met een spoken word performance die hij speciaal voor deze avond schreef.
Meer over de sprekers:
Jesse van den Berg (die/diens) (NL, 1996) is een beeldend kunstenaar die onderzoek doet naar het onderwerp queerness met een focus op intimiteit. Diens werk is een constante exploratie van queerness om Jesse heen. Met intimiteit als belangrijkste thema, zoekt die naar manieren om diens visie uit te drukken met lens-based media en experimenteert die met materialiteit en tactiliteit in samenhang met dit thema. Jesse gebruikt het menselijk lichaam om gender en seksualiteit te onderzoeken en de kijker bewust te maken van diens denkpatronen. In het onderzoek blijft Jesse zich bewust van de aanwezigheid van de camera en hoe dit de interactie tussen het model en de maker beïnvloedt. Met name met analoge fotografie legt Jesse niet alleen intimiteit vast, maar integreert die ook intimiteit in het hele maakproces. Met diens project creëert Jesse een ervaring van liefde, bewondering en kwetsbaarheid.
Jeremy Flohr (hij/hem) (Utrecht, 1984) is filmmaker, audioproducer en mede-oprichter van het collectief Beyond Walls, dat zich richt op de hedendaagse betekenis en impact van koloniaal erfgoed. Zijn werk bevindt zich op het snijvlak van koloniale geschiedenis, persoonlijke verhalen en maatschappelijke thema’s. Zo bracht hij met de online serie Sporen van Slavernij met Nancy Jouwe en Babs Gons locaties in kaart die verbonden zijn met het Nederlandse slavernijverleden. En maakte hij in samenwerking met Ready My World de documentaire Gentrified Stories over gentrificatie in Amsterdam. Als beeldkunstenaar gelooft hij in de kracht van cinematografie en storytelling om urgente thematiek invoelbaar te maken. Of het nu gaat om documentaires rondom diasporagemeenschappen zoals DIASPORA, TED talks over ruimtekolonisatie of om filmportretten over inspirerende bewoners(initiatieven) uit de Utrechtse buurt Overvecht, zijn oog voor emotie en gevoel kenmerkt zijn werk. Samen met dichter Robin Block werkt hij in de vorm van korte poeziëfilms aan het project Manual for the Displaced over thema’s als ontheemding en belonging. Met de verfilming van Jangan Lupa is Jeremy Flohr winnaar van de beste Poëziefilm 2021.
Guinevere Ras (zij/haar) is curator, schrijver en een expert in meerstemmigheid. Om inclusie te bereiken zet zij zich actief in om stereotypen te doorbreken door de representatie van gemarginaliseerde groepen in de museumruimte te verbeteren in de vorm van tentoonstellingen. Momenteel werkt ze bij het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam samen met Aya Musa aan een tentoonstelling over hoe je je als beeldmaker beweegt tussen opgelegde identiteiten en zelfgekozen representatie. Als freelancer schreef zij o.a. mee aan de ‘Handreiking ‘Onderzoek naar sporen van slavernij en het koloniale verleden in de collectieregistratie’ (2021), gepubliceerd door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Zij schrijft ook – gevraagd en ongevraagd – kritische artikelen en geeft adviezen op toekomstige tentoonstellingen en programma’s die meerstemmig van aard zijn.
Nina Hama (zij/haar) is de galeriehouder van Hama Gallery. De interesse voor kunst werd aan Nina Hama overgedragen door haar ooms – beiden kunstenaars. Geboren in Koerdistan en opgegroeid in Nederland, bracht Nina haar jeugd regelmatig door in ateliers en galeries. Ze hielp bij de opbouw en openingen van exposities, observeerde de gesprekken die kunstliefhebbers met elkaar voerden, hielp bij de verkoop van kunstkaarten en liep vaak rond met een camera om de evenementen vast te leggen. Haar impressies van deze momenten vormen de basis van Hama Gallery. Hama gelooft dat een galerie een ruimte kan zijn waar kunst en mensen elkaar grenzeloos ontmoeten. Hama Gallery deelt de toewijding van onze kunstenaars om te experimenteren buiten de vier muren van de white cube om en wil de nieuwsgierigheid van de kijker te stimuleren en de originaliteit van de kunstenaar te vieren.
Kevin Groen (hij/hem) is coach in gedragsverandering, diversiteit & inclusie. Daarnaast is Kevin spoken word-artiest die het ongemakkelijke niet uit de weg gaat. Als geadopteerde Zuid-Koreaanse jongen die opgroeit in Nederland is ‘identiteit’ zijn hele leven een belangrijk thema geweest. Tegenwoordig gebruikt hij zijn stem om zijn klanten te helpen zich levendiger te voelen, publiek te confronteren met vooroordelen en onbewuste vooroordelen waarvan je niet eens wist dat je ze had. Als bestuurslid van Omroep PAC strijdt hij voor een betere mediarepresentatie van Aziatisch-Nederlandse identiteiten en ervaringen .
Een publicatie met een overvloed aan gedachten over de relatie tussen beeldende kunst en culturele diversiteit.
Fotograaf Jesse van den Berg over zijn project Reconstructing Queer Intimacy: “Dit zijn mensen die hun lichaam vieren”.