Creatieve Industrie

Gerard Unger

Eerbetoon aan een van de belangrijkste typografen ter wereld, de Nederlandse gigant van het letterontwerp.
woensdag 23 jan, 20.00
wo 23 jan, 20.00
Grote zaal
Reageer
Volg dit programma via de livestream

Gerard Unger is internationaal bekend dankzij zijn lettertypen, die op allerlei plekken te zien zijn. De Swift, een font dat hij in 1985 ontwierp, was jarenlang de belangrijkste letter in Trouw. De Volkskrant gebruikt vanaf 2006 de door hem ontworpen Capitolium News als hun belangrijkste tekstletter. De Gulliver (1993) was jaren in gebruik bij de Amerikaanse krant USA Today. Letters van Gerard Unger zijn ook terug te vinden op ANWB-bewegwijzering langs wegen in heel Nederland, op de borden in de Amsterdamse metro en in de oude PTT-telefoonboeken. Zijn letters bestaan zelfs in chocoladevorm. Gerard Unger overleed op 23 november 2018. Op 23 januari 2019, een dag nadat hij 77 jaar zou zijn geworden, eren we zijn werk - een eerbetoon aan een bijzonder ontwerper, docent, mentor en persoon.

Gerard Unger (1942-2018)

Gerard Unger was een grafisch ontwerper en typograaf met een internationale reputatie, ofwel ‘met afstand de best gelezen Nederlander ooit’ zoals De Volkskrant onlangs kopte. Zijn liefde voor letters had hij niet van een vreemde: zijn opa was letterzetter. In de jaren ’70 was Gerard een van de eerste ontwerpers die zich bezig hield met di­git­al type design. Hij ontwierp tientallen lettertypes en nam vele prijzen voor zijn werk in ontvangst, waaronder de BNO Piet Zwart Prijs in 2012 en de Type Directors Club Medal in 2017. Hij gaf o.a. les aan de Gerrit Rietveld Academie – waar hij zelf ooit Calligrafie studeerde – en was als professor verbonden aan de Universiteit van Reading (UK) en aan de Universiteit van Leiden. Zijn omvangrijke archief schonk hij aan de bibliotheek van Bijzondere Collecties (Universiteit van Amsterdam).

Twee maanden voor zijn overlijden presenteerde Gerard zijn boek Theory of Type Design, een handboek waarin hij een compleet en toegankelijk geschreven theorie van het letterontwerp beschrijft. In ieder hoofdstuk gaat hij in op een ander facet van het letterontwerp, van de invloed van taal tot de digitale ontwikkelingen van vandaag, van de manier waarop het oog en de hersenen lettervormen verwerken tot en met hun uitdrukkingskracht. Het boek is na afloop van deze avond ook te koop.

 

woensdag 23 jan, 20.00
Grote zaal
Reserveer
Deze 162 mensen zijn aanwezig