In de EU is sinds 2021 de Klimaatwet van kracht. Met deze wet worden alle Europese landen verplicht om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. Met een belangrijke mijlpaal in 2030, wanneer onze uitstoot met 55% verminderd moet zijn. Dat is al over 6 jaar! Dit heeft een enorme impact op de woonbranche. De meubelsector heeft namelijk prioriteit gekregen. Wat betekent dit voor jou als meubelproducent, woonretailer of interieurarchitect? We trappen deze avond af met Paul Schenderling die ons een doorkijk geeft naar de economie van morgen. Waarbij brede welvaart belangrijker is dan oneindige groei en waarin we samenwerken aan een gelukkig Nederland dat binnen de draagkracht van de aarde leeft. Om hier te komen zullen wij anders moeten gaan ontwerpen en produceren, en aan de slag moeten met nieuwe circulaire verdienmodellen. Drie pioniers uit de woonbranche delen hun visie op de interieursector van morgen. Aansluitend kun jij hen in een live Q&A vragen stellen over de stappen die je kunt zetten om de transitie in te zetten. Want hoe eerder je hiermee aan de slag gaat, hoe sterker je positie in de markt.
Over de sprekers
Paul Schenderling is een ervaren econoom, schrijver en spreker met een passie voor het adresseren van sociale en ecologische vraagstukken vanuit een economisch perspectief. Met als missie het realiseren van een gelukkiger Nederland dat binnen de draagkracht van de aarde leeft, combineert hij zijn strategisch inzicht en vermogen tot verbinden om grote lijnen te overzien en te onderzoeken wat nodig is voor duurzame oplossingen. Gedurende de afgelopen 11 jaar heeft Paul als senior adviseur bij Berenschot gewerkt en is hij de oprichter en programmaleider van Postgroei Nederland, een denktank die het boek “Er is leven na de groei” voortbracht. Dit was het eerste boek in Nederland dat concrete wegen naar selectieve groei en postgroei schetste. Vanuit deze denktank is ook Sufficiency ontstaan, een centrum gericht op onderzoek en advies rondom brede welvaart. Paul Schenderling heeft projecten uitgevoerd voor een breed scala aan opdrachtgevers, waaronder ministeries, gemeenten, bedrijven, en culturele instellingen, en adviseert over beleidsterreinen zoals economisch beleid, milieu- en klimaatbeleid, en circulaire economie.
Chiel van leeuwen vervult de rol van Hoofd Duurzaamheid bij de Bijenkorf, waar hij tevens de leiding heeft over communicatie en PR. Zijn carrière op het gebied van duurzaamheid nam een aanvang bij Vandebron, waar hij actief was als Manager Duurzame Bedrijfsontwikkeling. Zijn expertise werd verder uitgebouwd bij Heineken, waar hij de functie van Inhouse Sustainability and Strategy Consultant bekleedde. Naast zijn werkzaamheden voor de Bijenkorf heeft Paul ook waardevolle ervaring opgedaan in de woonbranche, onder meer als Sustainability Business Partner bij IKEA. Deze diverse rollen onderstrepen zijn brede kennis en toewijding aan duurzaamheidsinitiatieven in verschillende sectoren.
Sabrina van Dongen is momenteel werkzaam als Managing Director bij Furnify Design, maar ze heeft gedurende de afgelopen 20 jaar een rijke ervaring opgebouwd in diverse vakgebieden. Beginnend als interieurontwerper met een passie voor ruwe materialen en vakmanschap, bij D/DOCK design development. Ze ontdekte de waarde van historische inzichten voor het begrijpen van het heden en zag in projectmanagement de sleutel tot het realiseren van haar visie. Haar interesse in PR & Marketing groeide uit de noodzaak om de filosofie achter haar werk te communiceren. Naast haar rol als Managing Director, vervulde Sabrina ook de functie van Circular Accelerator bij Furnify, waar zij zich toelegde op het versnellen van circulariteit in de industrie. Deze veelzijdige ervaringen vormen de basis van haar huidige missie: het versnellen van circulariteit door ontwerp en actie, met creativiteit als drijvende kracht achter duurzame verandering.
Ron Gubbels is duurzaamheids manager en business development van Het Anker. Ron is vierde generatie in een oerhollands familiebedrijf. Een wereld voor de generaties na je achterlaten is in een familiebedrijf een logische vraag. Ron is na zijn studie algemene bedrijfskundige en enkele jaren gewerkt te hebben in binnen & buitenland gestart bij het Anker als duurzaamheidsmanager en business development. Hij zegt hierover: “Het is nu mijn taak om samen met onze huidige & nieuwe partners een verantwoorde collectie neer te zetten, die zolang mogelijk in omloop blijft door reperatie, refurbish en uiteindelijk recycle”.
Het Anker heeft een heel duidelijke visie maar een ding blijft voorop staan: Als het duurzaam is maar niet betaalbaar is, zal er voor onze huidige markt niets veranderen. Duurzaamheid moet een gemakkelijke keuze worden.