De nachttrein is terug van weggeweest, is de trein daarmee eindelijk een realistisch en duurzaam alternatief voor korte vluchten? Nu al rijden dagelijks directe treinen vanuit Amsterdam naar Basel, Berlijn, Brussel, Frankfurt, Innsbruck, Londen, Parijs en Wenen, met plannen voor Zurich, Warschau en Praag. Deze zomerspecial van Ruimte! Ruimte! Ruimte! staat in het teken van de toekomst van het Europese spoor, onze liefde voor reizen met de trein en de reizen die we deze zomer al kunnen maken.
In deze zomerspecial spreken we over de terugkeer van de nachttrein naar Nederland, wat kwam daarbij kijken? Wat zijn de plannen voor de toekomst en welke obstakels moeten we nog overwinnen? Daarover en meer spreken we met Reinout Wissenburg van ProRail, Chris Engelsman oprichter European Sleeper, Jet van de Kar van NS international en oud-kamerlid en voorvechter van de nachttrein Suzanne Kröger.
Na alle ontberingen van de pandemie zijn we straks wel toe aan een paar weken vakantie. Maar hoe? Stappen we weer massaal in het vliegtuig, met alle klimaatschade en overtoerisme van dien? Of brengt de pandemie het inzicht dat het beter moet? Reisjournalist Sander Groen blikt in een drieluik vooruit op de toekomst van het reizen na corona. Deel 2: de terugkeer van de Trans Europ Express.
Er moet flink geïnvesteerd worden in het spoor. Wat GroenLinks betreft wordt er de komende tien jaar zelfs 18 miljard uitgetrokken om het openbaar vervoer te verbeteren. Dat vertelt Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks in een interview met Treinreiziger.nl.
60 jaar geleden, op 2 juni 1957, reed de eerste Trans Europ Express. De TEE vormde een legendarische episode uit de naoorlogse Europese spoorweghistorie. Gezamenlijk gingen acht spoorwegmaatschappijen de concurrentie aan met het opkomende vliegverkeer. De moderne en snelle treinen met uitsluitend eersteklas zitplaatsen — met toeslag — waren vooral gericht op zakenreizigers. In 1957 verbond het TEE-netwerk 70 Europese steden. Twintig jaar later waren het er 130.
De transportministers van Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Zwitserland en de directeuren van ÖBB, SBB, Deutsche Bahn en SNCF hebben dinsdag een intentieverklaring ondertekend om in 2021 het nachttreinennetwerk Trans Europ Express (TEE) nieuw leven in te blazen. Met TEE 2.0 worden nieuwe grensoverschrijdende nachttreinverbindingen in Europa geïntroduceerd. Arriën Kruyt van de European Passenger Federation is te gast via een liveverbinding en reageert op deze plannen.