Opeens waren ze er vorig jaar: de NFT’s. Deze digitale eigendomscertificaten waren het financiële glijmiddel voor een nieuwe, digitale kunstscene. Inmiddels is de storm wat gaan liggen rond deze nieuwe technologie waarmee computerbestanden – en dus ook kunstwerken – veilig kunnen worden verhandeld. Was er sprake van een hype en gaat de creatieve wereld over tot de orde van dag? Was het een hoax en zal deze trend een stille dood sterven? Of zijn NFT’s toch een handig instrument voor kunstenaars en ontwerpers om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen?

Met De NFT: hype, hoax of handig? wordt deze non-fundgible tokens kritisch tegen het licht gehouden. Want eerlijk is eerlijk, veel van die digitale kunst die als NFT wordt verhandeld is van het gelikte soort dat scoort op Instagram. De handel is bovendien met cryptovaluta als Bitcoin of Ethereum, waarvan de waarde nogal schommelt, wat tot snelle winsten óf verliezen leidt. Begrijpelijk dus dat de geur van snel geld hangt rond NFT’s. Is dit terecht? Kunnen een interessant ‘medium’ zijn voor ontwerpers? Bijvoorbeeld als betrouwbaar businessmodel voor 3D-printen en downloadable design? Of als een creatief schetsboek voor nieuw werk? Hoe mint je trouwens een NFT? En hoe zit het met de duurzaamheid ervan?

Larix Kortbeek is creative developer bij Random Studio. Bij deze Amsterdamse designstudio vermengen digitale en virtuele werelden zich met de fysieke omgeving van een interieur of kunstzinnige installation. Bij Random Studio werken zowel ontwerpers en kunstenaars als ingenieurs en programmeurs. Erode is project dat verkent hoe het zou het zijn als NFT’s – net als fysieke objecten – aan natuurwetten onderhevig zijn. Dat zou beteken dat ook deze digitale bestanden visueel zouden eroderen oftwel ‘slijten’. Dus ontwikkelde Random Studio een NFT die bij iedere transactie een beetje verder ‘vergaat’. Analoge en fysieke kwaliteiten van de ‘echte’ wereld worden hiermee toegekend aan NFT’s.

Nadieh Bremer is datawetenschapper en datavisualisatieontwerper. Zij studeerde af in sterrenkunde maar koos voor een loopbaan als digitaal ontwerper, waarbij ze haar liefde voor wiskunde en data combineert met creativiteit. Zij vertaalt grote en complexe datasets en levendige kleurenpaletten voor onder meer de New York Times, UNESCO en Google. Daarnaast maakt ze digitale kunst die zij als NFT verkoopt. Deze abstracte werken zijn gebaseerd de transactiegegevens van elk Ethereum-blok in de blockchain; deze worden met een algoritme omgezet in unieke beelden die verschillende aspecten van transacties visualiseren. Mensen kunnen zelf beslissen welk blok ze willen minten, waardoor het uiteindelijk werk een samenwerking is tussen de kunstenaar, de koper en de blockchain.

hlxnineteen is verbonden aan Metrics DAO, een decentralized autonomous organization (dao) die zich buigt over de blockchain analyses. hlx zal data presenteren dat inzicht geeft in de marktontwikkelingen van NFT’s het afgelopen jaar. Welke NFT’s werden veel verkocht? En welke werden vaak doorverkocht of geflipt? Welke blockhains en aanbieders als OpenSea zijn daarbij populair? De Metrics DAO bestaat uit diverse web3 data-analisten die deze ‘on demand data supply’ leveren aan derden. Naast dit transparante onderzoek zijn de leden van Metrics DAO actief met educatieve en journalistieke projecten. De besluitvorming van een decentralized autonomous organization is ook vastgelegd op een blockchain en daarmee onveranderlijk. Dit garandeert een transparant opzet van deze innovatieve online coöperaties.

Monika Kackovic is als associate professor verbonden aan het masterprogramma Entrepreneurship & Innovation in de creative Industrie aan de University of Amsterdam Business School. Vorig jaar deed was zij lid van de onderzoeksgroep Cryptoart Humanities aan de UvA die de betekenis van blockchain technologie en NFT’s voor de kunstwereld onderzocht. Haar onderzoek focust zich op het integreren van bedrijfswetenschappen met de digitale cultuur om de voor- en nadelen van innovatieve manieren van ondernemerschap en creativiteit in kaart te brengen. Monika behaalde een master (cum laude) en doctoraat aan van de Universiteit van Amsterdam, Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Daarvoor studeerde zij beeldende kunst aan de Rietveld Academie in Amsterdam

Ontwerper Frank Tjepkema ontwerpt als Studio Tjep al meer dan twintig jaar producten en interieurs. Onlangs lanceerde hij digitale versies van zijn fysieke ontwerpen, waaronder het sieraad Bling Bling, een gouden amulet dat is opgebouwd uit de logo’s van honderd bedrijven als Chanel, Volkswagen of Playboy. Wie dit draagbare sieraad koopt, kan daarvan nu ook een digitale editie kopen. Daarmee kan het sieraad online worden gedragen. Tjepkema studeerde in 1998 af aan het Sandberg Instituut in Amsterdam. Zijn afstudeerproject werd meteen geselecteerd door Droog Design.

Dit programma is ontwikkeld door
Jeroen Junte
Author, moderator and journalist
In samenwerking met
Laura Janszen
Producent
De moderator van dit programma is
Jeroen Junte
Author, moderator and journalist
ProgrammareeksDesign Digger Live

Talkshow over design van Nederlandse en internationale bodem.