Veel van de gesprekken rondom het koloniaal en slavernij verleden zijn gericht op de misdaden, scheve machtsverhouding en vormen van ongelijkheid die daaruit zijn ontstaan. Want wie hebben er wel of niet een ‘seat at the table’ en wie waren verantwoordelijkheid voor de misdaden? Het gesprek gaat hierbij minder over de onderdrukking van oorspronkelijke culturen, identiteiten, ziens- en leefwijzen van de mensen die zijn gekoloniseerd of tot slaaf gemaakt. Dit terwijl identiteitsherstel kan bijdragen aan de eigen veerkracht en ontwikkeling. Tijdens dit programma zullen we vanuit verschillende invalshoeken kijken naar de meerwaarde en kracht van het herstellen en/of behouden van je identiteit en cultuur vanuit diverse zwarte, Inheemse bevolkingsgroepen en mensen van kleur. Ook kijken we naar de uitdagingen die komen kijken bij identiteitsherstel na kolonialisme en slavernij.

 

Pakhuis de Zwijger zendt dagelijks online programma's uit via de LIVECAST. Meepraten kan via de Zoom link in je reserveringsmail.

Ramon Main is geboren en getogen in het binnenland van Suriname. Zijn leven is gevormd als marron (Saramaccaans) waarbij het ‘saramaccaans zijn’ onderdeel is van zijn fundering. Naast zijn vaste werk helpt hij om de klederdracht uit de marroncultuur te faciliteren door dit aan te bieden via het platform www.Majeeda.nl . Het idee is om hiermee uit te groeien tot een platform zodat marrons uit (het binnenland van) Suriname hun producten wereldwijd kunnen aanbieden. Op deze manier hoopt hij dat deze mensen eindelijk kunnen profiteren van hun kunsten en vakmanschap in plaats dat de voordelen steeds in andermans zakken verdwijnen. Het doel is om met het platform uiteindelijk door te groeien naar meer dat alleen Klederdracht. De missie van Majeeda is om de cultuur hoog te houden, trots uit te stralen en onze zelfbeschikking wederom te tonen.

Chautuileo Umeyman is Mapuche, geboren in Chile en opgegroeid in Nederland. Chautuileo is middels adoptie gestolen van haar familie om in het westen opgevoed te worden met Christelijke waarden. Gelukkig heeft ze haar familie in wallmapu weer gevonden en is ze actief in het integreren van een inheems perspectief in haar werk. Ze is politicologe met een expertise in Conflictstudies, International Relations en Inheemse rechten. Daarnaast is ze mede-oprichter van Aralez, een pan-decolonial netwerk voor dekolonisatie, reparatie, cosmovisie en healing. Tenslotte is ze actief binnen de interlandelijke adoptie lobby voor het stimuleren van dekolonisatie en reparatie processen.

Ridhwan Ohorella  is een nazaat van Banda, traditioneel storyteller en bevordert cultureel empowerment. Hierbij vertaal hij geschiedenis en cultuur naar hedendaagse veranderingen en perspectieven. Zijn voorouders zijn als Bandanezen, al voor de genocide van J.P Coen plaatsvond, vertrokken(de Hijrah)van de eilanden. Dit vanuit strategisch oogpunt. Deze Bandanezen voorouders (ook wel “Lima Datuk” genoemd) ondernomen deze Hijrah om hun religie, taal, hun geschiedenis en hun culturele identiteit veilig te stellen. Zij droegen de ‘Buku Tembaga (koperen boeken) bij zich, waarin niet alleen 1621, maar ook de Bandanese geschiedenis van de eeuwen daarvoor staat beschreven. Ridhwan draagt bij aan deze overdracht van de oorspronkelijke geschiedenis en cultuur.

Ptah Ankh Re is een nazaat van Afrika, gespecialiseerd in de (pre)historie van Afrika (voor de slavernij). Katholiek opgegroeid in Nederland, bracht op jonge leeftijd twijfels over zijn identiteit met zich mee. Vragen als wie ben ik? Waar kom ik vandaan? En wat heb ik betekent voor de wereld? kwamen hierbij aan bod. Middels het opdoen van kennis over zijn cultureel verleden kwam hij erachter dat als nazaat van Afrika je voorouders een belangrijke rol hebt gespeeld op wereldniveau. “De kracht van de zwarte gemeenschap zit hem in de erkenning van hun zijn, niet in wat zij zijn geworden ten tijden van slavernij en kolonisatie.” Middels lezingen workshops/masterclasses en retreats met aan de basis The African Calendar, zet hij zich in het Afrikaans cultureel erfgoed op feitelijke en gestructureerde wijze onder de aandacht te brengen, bij zowel de nazaten als niet-nazaten van Afrika om inzicht, kennis, begrip en empathie te vergroten. meer informatie treft u op www.theafricancalendar.com
Auset Ankh Re is een Pan-Africaniste en Cultural Lifestyle Designer. Auset is op jonge leeftijd (5) in aanraking gekomen met racisme, dit heeft een blijvende impressie op haar gemaakt, welke zelfacceptatie en zelfonderzoek gestimuleerd hebben. Dit bracht haar bij de pijlers geschiedenis, cultuur, tradities en rituelen en hun werking op individueel als ook op collectief niveau, hoe deze tot stand zijn gekomen en hoe in stand wordt gehouden. Hieruit is in samenwerking met haar partner o.a. voortgekomen The African Calendar, een concept om het Afrikaanse verhaal op een feitelijke en gestructureerde manier over te brengen. Waarom een kalender? Een kalender staat aan de basis van elke grote en succesvolle civilisatie. De eerste 365-daagse kalender is ooit gecreëerd in het Kemet/Tamare, langs de rivier de Nijl. Dit verhaal brengt ons terug naar de essentie van de mensheid, maar ook hoe culturen zijn ontstaan en de invloed welke Afrika hiermee heeft gehad op wereldniveau. “Je cultureel erfgoed is een geboorterecht, het valideert jouw bestaansrecht als collectief, maar bepaald ook mede de successen of falen van een collectief. Mijn voorouders zijn Afrikanen of tenminste nazaten van Afrika en meer dan alleen tot-slaafgemaakten “, aldus Auset. www.deafrikaansekalender.nl

 

DossierInclusieve Stad
Inclusief
ProgrammareeksKeti Koti Maand

De Keti Koti maand vind jaarlijks plaats in de maand Juni in de aanloop naar het Keti Koti dag op 1 juli. Deze maand staat in het teken van herdenken en bezinnen rondom het slavernij verleden van Nederland en de doorwerkingen daarvan vandaag de dag. In dit kader organiseert Pakhuis de Zwijger een drieluik evenementen die gaan over thema's en ontwikkelingen die raken aan het slavernijverleden