Chocolade, een troostrijk product voor momenten van vreugde en verdriet. Wij Nederlanders eten gemiddeld 4,5 kilo chocola per jaar, maar we weten eigenlijk weinig over de diversiteit in smaken, kwaliteit, herkomst en duurzaamheid. De wereld achter chocolade is enorm. Een netwerk van kleine cacaoboeren, grote multinationals, duurzame pioniers en innovatieve concepten. Voor een eerlijke en duurzame chocoladesector is nog veel verandering nodig en daarvoor is kennis van essentieel belang. De verschillen op het gebied van smaak, kwaliteit en rechtvaardigheid zijn groot, maar vaak nog onbekend voor de consument. Deze kenmerken worden namelijk nog niet vertaald naar de prijs van de reep bij jou in de kast. Voor speciaalbier, koffie en brood zijn consumenten ondertussen bereid een hogere prijs te betalen. Deze producten passen bij fijnproevers en de foodies. Kunnen we ook een chocolade community creëren? Hoe zorgen we voor een eerlijke prijs voor boeren en consumenten? Welke choco-kennis is nodig om de juiste beslissingen te nemen? Een avond over kwaliteit en eerlijkheid. Uiteraard met een échte chocolade proeverij.
Over de sprekers
Anna Laven is onafhankelijk onderzoeker, adviseur en ondernemer, geweid aan het verduurzamen van de cacao en chocolade productie- en waardeketen. Ze is hoofd van het bestuur van de Chocolonely Foundation en partner bij Chocoa.
Do de Heij richtte in 2013 Gebrouwen door Vrouwen op, samen met haar zus Tessel. Een bier brouwerij dat sindsdien is uitgegroeid tot een bekend biermerk, te verkrijgen in supermarkten. In 2019 openden de zussen ook hun eigen bar in Amsterdam.
Leticia Yankey is cacao boer in Ghana en daarnaast pleit ze voor de versterking van de positie van lokale vrouwen in de cacao productieketen. Ze is de oprichter van de Women in cocoa cooperative en is betrokken bij verschillende andere organisaties en projecten die cacao landbouw eerlijker en duurzamer willen maken.
Febri Sumbung is de onderdirecteur sales & marketing bij Ebier Suth Cokran, een sociale en groene onderneming in het afgelegen Ransiki gebied van West Papua, Indonesië. Dit coöperatief heeft een oude cacao plantage nieuw leven in geblazen met als doel de lokale economie en gemeenschap te helpen op een duurzame manier.
Meine van der Graaf is Impact Manager bij Wakuli Coffee. Wakuli is een bcorp certified bedrijf dat koffie verkoopt van hoge kwaliteit met een korte keten en een eerlijk loon voor de boeren.
Per Vonk is een van de twee oprichters van Mesjokke Chocolade. Ze maken speciale chocola van ‘bean to bar’ waarbij ze elke stap in het productieproces helemaal zelf doen. Ze weten precies waar hun ‘specialty’ cacao vandaan komt en betalen een eerlijke prijs.
De prijs voor cacao is in bijna vijftig jaar niet zo hoog geweest als nu: dinsdag steeg de prijs op de beurs in New York naar 4.147 dollar (3.780 euro) per ton. En ja, dat gaat de chocoladeliefhebber merken.
Omdat cacao zo slecht betaalt, is het alleen aantrekkelijk voor de armste boeren. Hoe verander je een systeem als armoede het businessmodel is?
Nog nooit was de cacaoprijs op de wereldmarkt zó hoog. Maar in de supermarktschappen zijn de chocoladerepen de afgelopen maanden juist goedkoper geworden. Dat klopt, zegt cacao-onderzoeker Yuca Waarts van de Wageningen Universiteit. Over de prijs van de repen die nu in het schap liggen, zijn de afspraken een jaar geleden al gemaakt. Waarts maakt zich dan ook zorgen over volgend jaar. Dan wordt de chocolade pas echt duur. En als wij geen chocola meer kopen omdat we het te duur vinden, is er straks helemaal geen chocola meer, denkt ze. Blijf het daarom eten, adviseert ze.
Dit programma is onderdeel van de Amsterdam Cocoa Week. An event in the second week of February with events like the World Cocoa Foundation’s Partnership Meeting, Chocoa and the Cacao of Excellence Awards among many other side meetings and gatherings.