Zwart en… is een programma waarin verschillende thematieken worden gekoppeld aan het hebben van een zwarte identiteit. Het doel hiervan is om een plek te creëren voor ervaringen en verhalen vanuit de Afro-Nederlandse gemeenschap die vaak nog onderbelicht zijn. Binnen het onderwijs en in de media komen verhalen en ervaringen vanuit de Afro-Nederlandse gemeenschap niet altijd naar voren. Dit zorgt voor een incompleet perspectief op deze gemeenschap.
Door een plek te creëren waar verhalen vanuit de zwarte gemeenschap verteld kunnen worden hopen wij een realistisch beeld te schetsen van de veelzijdigheid en ervaringen binnen de Afro-Nederlandse gemeenschap. Het doel van Zwart en… is om te inspireren en informeren.
Tijdens deze editie van Zwart en… zoomen wij in op de ervaringen van zwarte leerlingen, studenten, docenten en professionals. Wat zijn onze ervaringen, welke initiatieven zijn hieruit ontstaan en welk effect heeft onder representatie op de Nederlandse samenleving, instituties en individuen?
Ben jij benieuwd? Kijk, luister en praat (via Zoom) mee op 21 februari!
Zwart en… is een initiatief van Afro-Nederlandse studentenvereniging Marula in samenwerking met stichting Untold en New Metropolis Zuidoost.
De sprekers:
Angel Abiemwense Appiah
Angel Abiemwense Appiah (Zij/Haar) is een 21 jarige student van Nigeriaans/Ghanese komaf met een Nederlandse nationaliteit. Op het moment is zij laatste jaars sociologie studente aan de Universiteit van Amsterdam. Zij koos 3 jaar geleden de studie sociologie omdat thema’s als ongelijkheid bij de studie centraal staan. Het heeft haar als zwarte studente anders laten kijken naar bepaalde structuren en instituties in de samenleving. Wel is het vanuit haar studie (hoe divers zij hier ook in willen zijn) altijd verteld vanuit een wit perspectief. Om deze reden vind zij het belangrijk om hier tegen in te gaan, door onder andere haar stem te laten horen.
Otmar Watson
Otmar Watson is directeur van stichting Untold, één van de oprichters van Eternity Percussion en programmeur van Black Achievement Month. Door de krachtige empowerment drive van deze drie organisaties worden jongeren en jonge makers, door middel van kunstdisciplines op het gebied van Afrikaanse dansstijlen, muziek, theatervormen en kunst, uitgedaagd en bewustgemaakt van hun Afrikaanse afkomst. Tevens wordt hierdoor hun identiteit ontwikkeld en hun historisch besef vergroot. Otmar is ook programmeur bij Black Achievement Month.
Rudy van der Beek
Rudy van der Beek is een veelzijdige community builder in Den Haag. Zodra het in Den Haag gaat over politieke onderwerpen die jongeren aangaan of waar de positie van zwarte mensen een rol speelt is Rudy al snel betrokken. Zo is hij actief betrokken geweest bij het agenderen en (hopelijk binnenkort) realiseren van een slavernijmonument in Den Haag. Daarnaast wist hij veel jongeren te mobiliseren om hun inspraakrecht uit te oefenen over het nut en de noodzaak voor een slavernijmonument. Rudy vervult regelmatig een waakhondfunctie en zit hij gevraagd en ongevraagd aan tafel met verschillende politieke partijen en studentenorganisaties als het om thema’s rondom diversiteit, inclusie en studenten gaat, zoals de Landelijke Studentenvakbond. Zo geeft hij regelmatig workshops en trainingen op maat aan studentenorganisaties en bi-culturele studenten in de medezeggenschap. Rudy’s interesse in politiek en besturen kreeg een sterke impuls toen hij de eerste zwarte voorzitter werd van de studentenraad op de Haagse Hogeschool. Hij gelooft daarom in het belang van meer en betere vertegenwoordiging vanuit zijn community in de bestuurlijke en politieke tak. Hierom is het zijn ambitie om te kunnen bijdragen aan een nieuwe generatie van betrokken jongeren die het politieke spel kunnen spelen, maar alsnog betrokken blijven bij de omgeving waar zij vandaan komen.
Consuela Esseboom
Consuela Esseboom, ook wel The Culture Counselor genoemd, is een psycholoog, denker en EQ Practioner met een belangrijk motto: ‘ik groei wanneer ik leer’. Haar werk geeft je gereedschap mee om helder op levenservaringen te kunnen reflecteren, te leren van die inzichten, en wijzer in het leven te gaan staan. Naast haar rol als trainer en counselor schrijft en spreekt zij over thema’s rondom culturele identiteit, familie en relaties, en de kunst van helder denken.
Dillon Grant
Dillon Grant (Hij/ Hem) is oud student en op het moment werkzaam bij de ABN Amro als adviseur dagelijkse bankzaken. Op 1 jarige leeftijd emigreerde hij samen met zijn ouders vanuit Suriname naar Nederland. Waar hij sinds 1997 woonachtig is in Amsterdam Zuidoost. Hier ervoer hij het tegenovergestelde van het beeld dat geschetst werd in de media. Hij heeft zich in Zuidoost altijd veilig gevoeld. Zijn basis en middelbare school jaren bracht hij ook door in Zuidoost. Het moment dat hij deze veilige bubbel verliet en buitenom Zuidoost op school zat merkte hij dat er verschil zat in de manier waarop zwarte Nederlanders behandeld werden ten opzichte van witte Nederlanders. In Zuidoost had hij hier nooit last van. Sinds kort is hij er door gesprekken met mensen in zijn omgeving achter gekomen dat hij een betere ervaring op het basis en middelbaar onderwijs had in vergelijking met zijn leeftijdsgenoten.
Zoë Taylor
Zoë Taylor (Zij/Haar) is 25 jaar oud en half Yorba(ans). Op het moment studeert zij Social work aan de HvA. Sinds kort werkt zij met de organisatie Cascoland mee aan de sociale cohesie in de buurt Geuzenveld-Slotermeer. Zij groeide op in een klein Brabants dorp waar maar een minuscuul aantal andere POC buurtbewoners woonden. Zij heeft in haar levensweg in verschillende steden gewoond, waar zij altijd onbewust opzoek was naar haar gelijkgestelde Afro-Ancestors in anderen.
Deveny Sabajo
Deveny Sabajo (Zij/haar) student uit Amsterdam met Afro- en inheemse Surinaamse roots. Zij studeert aan de HvA maar heeft daarvoor ook gezeten op het MBO en op Hogeschool Windesheim. Deveny’s ervaringen op het hoger onderwijs zijn niet zo zeer negatief maar ook niet positief. Er is volgens haar geen sterke basis voor zwarte studenten op het HBO. Ze ziet graag meer zwarte studenten op het hoger onderwijs met een sterk netwerk en goede begeleiding zodat zij een eerlijke kans hebben om na hun studie wat te bereiken.
Mel Opti
Mel Opti (Die/hen) regie-documentaire student en een multidisciplinaire filmmaker. Mel heeft bewondering voor het omarmen en uitdragen van menselijke verscheidenheid en zet zich in hun films in voor het centraal stellen van onderbelichte vraagstukken binnen de Afrikaanse Diaspora- en de niet-heteronormatieve, genderfluïde- samenleving. Naast het maken van films is Mel middels creatieve platformen opzoek naar de verbinding en heling tussen de BIPOC/queer gemeenschap als schrijver, dj en adviseur.
Mahutin Awunou
Mahutin Awunou is voormalig docent aan de Hogeschool van Amsterdam. Ze heeft ruim tien jaar ervaring op het gebied van diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid binnen de cultuursector en het onderwijs. Ze was projectleider bij Art & Community in het BijlmerParktheater (2013) en doceert binnen verschillende onderwijssettingen. Haar passie voor talentontwikkeling komt tot leven in het werken met jongeren en jongvolwassenen. Voor deze doelgroep ontwikkelt ze culturele en educatieve programma’s over actuele maatschappelijke vraagstukken zoals Theater of the Now bij Maaspodium in Rotterdam (2021). In haar werk staan thema’s als identiteit, sense of belonging, anti-racisme en dekolonisatie centraal. Deze onderwerpen komen ook tot uiting als community engager in het hoger onderwijs. Ze is een van de founding mothers van SeSi Community center aan de Hogeschool van Amsterdam (2018). Hiernaast is ze een ervaren moderator en gespreksleider voor culturele en educatieve platforms in het land.
Roxane Soudagar interviewt Zawdie Sandvliet over onder andere het opzetten van het vak Afro-Nederlandse Studies op, aangezien het onderwijs veel te weinig aandacht heeft voor het koloniale verleden van Nederland.
In het kader van de Week tegen Racisme gaan Yasin Yaylali en Emin Kececi met sprekers in gesprek over verschillende topics: hoe je om moet gaan met verschillende achtergronden in de klas. Wat zijn effectieve manieren voor docenten om het gesprek over racisme, verschil in achtergrond, identiteit en educatie te voeren? Hoe kunnen opvoeders hierbij worden betrokken? En op welke manier kan uitsluiting, discriminatie en het verschil in resultaten tegen worden gegaan?
Opiniestuk van Hanane El Kadouri over het gemis aan rolmodellen en herkenning in de de klas.
In 2022 heeft 20 procent van de medewerkers op de HvA een migratieachtergrond. Althans, dat wil het HvA-bestuur. Wat vinden studenten en medewerkers van dat plan? En hoe gaat de hogeschool dit eigenlijk meten?
De peuter van MO*columniste Kelia Kaniki Masengo wordt kleuter en zal naar school beginnen gaan. Een jaar geleden nam ze zich als moeder voor om die school eigenhandig antiracistisch te maken. Dat zoiets meer voeten in de aarde heeft dan ze oorspronkelijk dacht, realiseerde ze zich gaandeweg.
Een artikel over kansenongelijkheid in het onderwijs, zwarte piet, etnisch profileren en het belang van praten met kinderen over racisme.
Roxane Soudagar interviewt Fadie Hanna, Miguel Heilbron en Inti Soeterik over de vraag: hoe stoom je de volgende generatie klaar om racisme te herkennen en aan te pakken? Volgens hen begint het allemaal in het klaslokaal en daarom onderwijzen zij onderwijzers over wat racisme is en hoe het ons handelen beïnvloedt.