Dit programma stond eerst ingepland op maandag 7 februari, maar is door omstandigheden verzet naar maandag 28 februari.
Hoe komt het dat er in het Westen zo weinig bekend is over Afrikaanse kunst van voor de slavernij tijd? Tijdens Black History Month maakt New Metropolis Zuidoost in samenwerking met Untold een programma dat in zal zoemen op deze vraag. Daarnaast zullen we vooral met elkaar de dialoog aan gaan: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de jongeren van nu hiermee bekend raken en dit hen ook zou kunnen inspireren in hun zoektocht naar identiteit, creativiteit en het vergroten van hun liefde voor onze eigen kunst en cultuur.
Nana Orlando Ceder
Nana “Orlando” Ceder is de oprichter en directeur van de welbekende music company Black Harmony. Deze groep zingt voornamelijk Afro-Surinaamse liederen. Black Harmony is momenteel de enige Afrikaanse Surinaamse muziekgezelschap die op geheel eigen wijze traditioneel Afrikaans-Surinaamse muziek presenteert aan een breed publiek. Dit doen zij door middel van voorstellingen, workshops en optredens. Daarnaast is hij artistiek directeur van Eternity Percussion en muzikaal leider van Untold.
Migaisa Poeketi
Migaisa Poeketi heeft Communicatie gestudeerd aan de Hogeschool Utrecht. De constante nieuwsgierigheid naar haar roots heeft ervoor gezorgd dat de onderwerpen kolonialisme, slavernij en de doorwerking daarvan een belangrijke rol vormen in haar werk. Als zelfstandig ondernemer wordt zij onder andere ingezet rondom thema’s die met diversiteit en inclusie te maken hebben. Daarnaast vraagt zij als vice-voorzitter bij Keti Koti Utrecht om meer aandacht en bewustwording rondom het slavernijverleden.
Desta Deekman
Desta Deekman is bewegingskunstenaar, docent en spiritueel werker. Zij is professioneel opgeleid bij de opleiding choreografie en dans van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Daarnaast studeerde ze Afrikaanse Hedendaagse Dans aan de École des Sables van Germaine Acogny in Senegal. Als choreograaf en bewegingsdocent put Desta uit West-Afrikaanse tradities waarin dans wordt gebruikt om een verbinding tussen hemel en aarde te leggen. Zij bouwt hierop voort door de spirituele en natuurlijke wereld te gebruiken als inspiratiebron voor dans. In die zin wordt beweging een ritueel om de geest te versterken en ons te helpen een evenwichtig leven te leiden.
Nelson Carrilho Nelson Carrilho is een bevlogen beeldhouwer. Zijn bekendste werk staat in het Vondelpark: het beeld Mama Baranka (1984) in het Vondelpark en symboliseert Moeder Aarde. De gaten erin geven het verlies aan. Met dit beeld wordt de moord op Kerwin Duinmeijer herdacht. Filmmaker Robin van Erven Dorens maakte een documentaire waarin, zoals de titel al verwoord, ‘Ik ben een zwarte beeldhouwer’ de noodzaak om vanuit zijn ‘zwarte’ identiteit te werken benadrukt. Carrilho reist in de documentaire af naar Curaçao en naar het plaatsje Riace in Calabrië, de plaats waar Soumaila Sacko, migrerende werknemer en Malinese vakbondsactivist in 2018 werd vermoord. Het beeld dat Carrilho maakte om hem en vele anderen te herdenken is op 29 januari jl. in San Ferdinando ingehuldigd. Het initiatief heeft tot doel een debat op gang te brengen en geheugenplaatsen te bouwen voor vreedzaam samenleven. Tevens leverde Carrilho een bijdrage aan de Gouden Koets tentoonstelling in het Amsterdam Museum. Waar hij een altaar inrichtte voor zijn overgrootmoeder Elisabeth Moendi. Zij werd in 1883, samen met haar dochter, geëxposeerd tijdens de Wereldtentoonstelling in Amsterdam.
Janice Deul Janice Deul (Rotterdam, 19-niet-van-belang) is één van Nederlands belangrijkste voorvechters van inclusie en diversiteit in mode, kunst en cultuur. Ze richtte in 2014 het social mediaplatform ‘Diversity Rules’ op en is co-curator van de tentoonstelling ‘Voices of Fashion’ over Zwarte couture, beauty en stijlen, die in 2021 te zien was in Centraal Museum, Utrecht. Deul is lid van de monitorcommissie ‘Ontwerp’ van de Raad voor Cultuur en de commissie ‘Grensoverschrijdend gedrag in de cultuursector’, onder voorzitterschap van Winnie Sorgdrager. Ze maakt tevens deel uit van het bestuur van CBK Zuidoost. Momenteel werkt ze aan een handboek voor een inclusieve creatieve industrie dat ze samen met mediawetenschapper Charlotte Dwyer schrijft.
Als fashion-/cultuuractivist, columnist en neerlandica met een achtergrond in de journalistiek spreekt ze zich uit over tal van maatschappelijke zaken aangaande stereotypering en uitsluiting. Dit varieert van #MeToo, ‘identiteitspolitiek’ en taalgebruik tot sustainable & genderfree fashion, het non-inclusieve klimaat in het kunstvakonderwijs en het thema dat ze tijdens de Marjan Unger-lezing 2021 agendeerde: cultural appropriation, een hardnekkig fenomeen dat symbool staat voor de toxiciteit van een systeem dat zichzelf allang overleefd heeft.
Pieter van der Wielen interviewt Nelson Carrilho over zijn beeld, in het Vondelpark van Amsterdam, dat hij maakte na de moord op de jonge Kerwin Duinmeijer. Mama Baranka (Moeder Rots) is een anti-racisme monument en inmiddels een icoon van de stad Amsterdam. Vorig jaar nam Carrilho deel aan ARTZUID. In deze sculptuur biënnale staan iedere twee jaar, gedurende vier maanden, zeventig beelden tentoongesteld op de lanen in Amsterdam Zuid. Carrillho exposeerde daar zijn Dragers van verre en The Other Face.
Een podcast waarin Boukje Jongedijk fashion activist Janice Deul spreekt over haar strijd voor een meer inclusieve samenleving. Ze wil een bondgenoot zijn voor iedereen die gemarginaliseerd wordt. Het probleem met inclusie in de samenleving drong, door een ontmoeting met jong, zwart fotomodel, in volle omvang tot de in Nederland geboren Surinaamse door. Voorheen zag ze het nooit, omdat ze er zelf weinig hinder van ondervond door haar opvoeding.