Als verhalen de universele religie zijn, dan zijn genres de poorten van de kerk. Genres bestaan eigenlijk niet, het zijn de ultieme verhalen. De ideeënleer van verhalen. De genre film is dus geen vermaak; het zijn geboden. Het zijn de moderne sprookjes en mythes die een grotere ‘wij’ kunnen creëren in een seculaire wereld. In Nederland is men verslaafd aan de Noord-Amerikaanse verhalenvertelling. Negen van de tien films in de bioscoop zijn Noord-Amerikaans en het zijn áltijd genrefilms. Waarom aanbidden Nederlanders genrefilms, maar maken we er zelf zo weinig? Zijn we bang voor platte/goedkope cultuur? Hoezo loopt Nederland weg van de magie van kitsch? Vanavond storten we ons in drie Nederlandse genrefilms, waarna we met elkaar in discussie gaan over het tekort aan genre in ons kikkerlandje.

Film 1: Pijpdroom

Door Kick Hoogewerf

Pijpdroom begon als een observatie, een patroon die ik vaak om mij heen zag gebeuren. Podcasts die over niks gingen en deden alsof ze heilig waren. Zo kreeg de hoofdpersoon ook vorm. Ik zat zelf niet heel lekker in mijn vel en was opzoek op het internet naar self-help tips en dergelijke. Ik probeerde meerdere adviezen en levensstijlen die ik op het internet had gevonden, iets wat tot helemaal niets leidde. Dit is natuurlijk gevaarlijk wanneer de podcast of video of platform een hele vette intro heeft met goed geluid, beeld en mooi apparatuur. Het lijkt heel professioneel, totdat de podcaster in kwestie zijn gezicht schminkt en een puntmuts opzet.

 

Film 2: Merry Kaliyuga

Door Horace Martins

Merry Kaliyuga is een surffilm, geïnspireerd op het hindoeïstische verhaal van de Kali Yuga, waarin Kalkin, een incarnatie van de god Vishnu, tevoorschijn komt om een tijdperk van zonde en duisternis te beëindigen en een nieuw tijdperk in te luiden. Het doel van deze film was om surfen te gebruiken als middel om de opvallende dualiteit tussen moderniteit en traditie in Marokko te verkennen.

 

Film 3: Megaloman

Door Simon Coops

Een cowboy wordt zo verdrietig dat hij moordt. Vervolgens trekt hij er op uit om zichzelf te vinden. Grootspraak en er goed uit zien, zijn de kernwaarden. Is daar het antwoord te vinden? In dit mee-zing spektakel verdwaalt hopelijk het publiek evenveel als de hoofdpersoon. Kunnen we elkaar aan het einde weer vinden?

De moderator van dit programma is
Milo Tan
Moderator