Wegens grote belangstelling organiseren wij een tweede vertoning + nagesprek van de film ‘White Balls on Walls’, dinsdag 7 maart om 20:00. Wethouder Touria Meliani zal aansluiten tijdens het nagesprek. Reserveer je plek hier.

De leus ‘Meet the icons of modern art’ moet van de glazen wand van het Stedelijk Museum in Amsterdam worden gekrabd. Want wie zijn die iconen van de moderne kunst eigenlijk? Wie bepaalt dat en ten koste van wie? In 2019, toen regisseur Sarah Vos begon te filmen voor deze documentaire, was zo’n 90 procent van de kunst in het Stedelijk gemaakt door witte mannen. Dat moet anders, vindt directeur Rein Wolfs. White Balls on Walls toont van binnenuit hoe het museumteam dit maatschappelijk delicate, urgente en ongemakkelijke veranderingsproces aangaat op de werkvloer en binnen de kunstcollectie.

Dit veranderingsproces binnen het Stedelijk Museum van Amsterdam is niet alleen herkenbaar binnen de museumsector maar weergeeft de worsteling naar institutionele verandering in de totale culturele sector. Welke overwegingen en veranderingen vinden plaats in historische collecties, theaters en de wereld van klassieke muziek? In het nagesprek gaan we met verschillende sprekers hierover in dialoog.

Meer over de sprekers

Simon Reinink studeerde rechten in Utrecht. Hij begon zijn carrière als advocaat bij De Brauw, en bekleedde daarna diverse managementfuncties bij Wolters Kluwer en later ThiemeMeulenhoff. In 2006 werd hij benoemd tot Algemeen Directeur van Het Concertgebouw N.V. in Amsterdam. Hij heeft daarnaast een aantal bestuursfuncties; zo is hij voorzitter van de Stichting G. Ribbius Peletier jr. tot behoud van het Landgoed Linschoten en bij de Stichting 4 mei concert. Het Concertgebouw ontvangt jaarlijks rond de 725.000 bezoekers, waarmee het een van de drukst bezochte concertzalen ter wereld is. Er vinden ca. 900 events per jaar plaats in de Grote – en Kleine Zaal, waarvan er ongeveer 550 worden georganiseerd onder de vlag ‘Eigen Programmering’ van Het Concertgebouw.

Sinds 2019 is Margriet Schavemaker als artistiek directeur van het Amsterdam Museum verantwoordelijk voor het inhoudelijk programma van het museum met een focus op co-creatie, het werken met kunstenaars en het dekoloniseren van het museum. In deze hoedanigheid was zij medeverantwoordelijk voor het besluit van het museum om de term ‘Gouden Eeuw’ niet meer te gebruiken als synoniem voor de 17e eeuw. Meer recent leverde de meerstemmige tentoonstelling De Gouden Koets (18 juni 2021 – 27 februari 2022) en de begeleidende publicatie (WBooks) een bijdrage aan het maatschappelijke debat over hoe om te gaan met beladen erfgoed.

Jolanda Spoel studeerde in 1997 af aan de HKU in de richting docent/regie. Zij was jarenlang artistiek leider van het Rotterdamse jongerentheatergezelschap Rotterdams LEF en oprichter van theatergroep DOX in Utrecht. Tevens was zij jarenlang programmeur van het Cosmic Theater in de Nes. Daarna richtte zij zich op het maken van jeugdtheater en werd in 2009 artistiek leider van Theatergroep Siberia. En in 2012 was zij medeoprichter van Maas theater en dans in Rotterdam, waar ze hoofd van het Maaspodium was. Sinds december 2020 is Jolanda Spoel algemeen directeur van het Bijlmer Parktheater in Amsterdam.

Over de moderator

Nadine Ridder is creatief strateeg, schrijver, spreker, moderator en trainer diversiteit, gelijkheid en inclusie. Als zelfstandig creatief strateeg helpt ze organisaties om zich te positioneren in een wereld die razendsnel verandert en een authentieke stem te vinden die daarbij past. Ze staat bekend om het verbinden van verschillende niches, ideeën en mensen.