De kogel lijkt door de kerk voor het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp, het voltooien van Zuidasdok en de metro tussen Isolatorweg en Centraal Station. Met een budget van 5,4 miljard euro moet een belangrijke stap worden gezet om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren. Maar waar gaan we dat geld in de komende jaren voor uitgeven en wat is precies afgesproken? Sluiten deze plannen aan op de groei van de stad en is dit wat Amsterdam straks nodig heeft? Daarover en meer gaan wij in gesprek met Amsterdams Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer).
De Noord/Zuidlijn wordt definitief verlengd naar Schiphol en Hoofddorp, het miljardenproject Zuidasdok kan doorgaan en de metro in Amsterdam wordt doorgetrokken naar Haven-Stad, waar tienduizenden woningen komen. Voor deze enorme projecten is vandaag 5,4 miljard euro beschikbaar gesteld. "De investeringen in het spoor en de wegen rondom Amsterdam zijn van nationaal belang", reageert een woordvoerster van staatssecretaris Vivianne Heijnen.
Amsterdam staat voor een grote verbouwing nu het een deal heeft met het Rijk. De Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken via Schiphol naar Hoofddorp, het Rijk maakt geld vrij om het Zuidasdok af te maken en 175.000 woningen kunnen versneld gebouwd worden in de regio.
Geld voor bruggen over het IJ komt er nu niet, maar het Rijk steekt wel vijf miljard euro in de bereikbaarheid van Amsterdam. Wethouders Melanie van der Horst (Verkeer) en Reinier van Dantzig (Woningbouw) zijn er trots op, maar beseffen ook dat lang niet iedereen tevreden zal zijn.
De Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken via Schiphol naar Hoofddorp, zo werd maandag bekend. Lezers van Het Parool reageren: ‘Opnieuw wordt Amsterdam-Noord groots en meeslepend in de steek gelaten.’
Het Amsterdamse stadsbestuur hangt de vlag uit, nu er ein-de-lijk geld beschikbaar komt om de Noord/Zuidlijn te verlengen naar Schiphol. Wat schiet de gemiddelde Amsterdammer er mee op? ‘De voordelen zitten bij het landelijke NS-netwerk.’