Na een zomer van luchthaven-ellende en vliegschaamte zijn velen om, we moeten minder met het vliegtuig en vaker met de trein. Toch is dat voornemen makkelijker gezegd dan gedaan. De Nightjet zit -vooral in de zomer- vaak vol en wil je verder dan Parijs, Frankfurt of Berlijn wordt het al snel lastig om een betaalbaar ticket te boeken. Met een beetje pech gaat straks, door de verbouwing van Amsterdam Centraal, de Eurostar niet verder dan Rotterdam. Dat moet anders. Hoe kunnen we de trein het echte alternatief laten zijn voor vliegen en hoe verbeteren we de verbindingen tussen Amsterdam en de rest van Europa? Daarover gaan we in gesprek met experts, bestuurders en andere betrokkenen.
Het eerste uur van dit programma is een opname voor AT5 en terugkijken via onze website en Youtube, aansluitend gaan we (zonder camera’s) in gesprek met de sprekers en de andere aanwezigen in de zaal.
Marleen van de Kerkhof – Marleen is spoorambassadeur van het Europese jaar van de jeugd, bestuurslid van de Jonge Veranderaars en daarnaast international affairs manager bij technologiebedrijf Dual Inventive en directeur van de climate tech startup.
Harro Homan – Harro is regiodirecteur van ProRail in Randstad Noord en eerder director van public affairs en publieke projecten bij de gemeente Amsterdam.
Jet van de Kar – Jet is bij NS International verantwoordelijk voor de ontwikkeling en de implementatie van nieuwe spoorproducten zoals de nachttreinen en de introductie van de Eurostar in Nederland.
Floris Rijssenbeek – Floris is filmmaker en regisseur van de documentaire ‘Attention Please’ en eerder de documentaire ‘Momentum’. Daarnaast is Floris o.a. medeoprichter van de Kiesmannen.
Amsterdam Centraal is sinds 1889 een iconisch monument van komen en gaan in onze hoofdstad. Een plek die er in slaagt om al bijna 133 jaar met de tijd mee te veranderen. Echter zorgt deze constante vernieuwing ervoor dat Amsterdam Centraal al jaren continu in verbouwing is. Met 175.000 reizigers per dag is het een van de meest druk bezochte stations in Nederland. Naar verwachting groeit dit aantal tot ongeveer 275.000 in 2030 en om dit aan te kunnen staat ook nu Amsterdam Centraal in de steigers om mee te groeien met de tijd. Hoe gaat het station zich de komende jaren ontwikkelen? We bespreken het tijdens deze editie van Amsterdamse Werken.
De nachttrein is terug van weggeweest, is de trein daarmee eindelijk een realistisch en duurzaam alternatief voor korte vluchten? Nu al rijden dagelijks directe treinen vanuit Amsterdam naar Basel, Berlijn, Brussel, Frankfurt, Innsbruck, Londen, Parijs en Wenen, met plannen voor Zurich, Warschau en Praag. Deze zomerspecial van Ruimte! Ruimte! Ruimte! staat in het teken van de toekomst van het Europese spoor, onze liefde voor reizen met de trein en de reizen die we deze zomer al kunnen maken.
Op zaterdagochtend 30 oktober vertrok de klimaattrein van Amsterdam naar Glasgow. Programmamakers Servaz van Berkum en Folkert Lodewijks van Pakhuis de Zwijger mochten mee en spraken met activisten, beleidsmakers en bestuurders over hun ambities voor de klimaattop. Wat drijft hen naar de klimaattop?
Het Europese spoorwegnet is een ratjetoe aan nationale maatschappijen die moeizaam internationaal samenwerken, stelt politiek-blogger en spoorweg-activist Jon Worth. Terwijl Brussel korte vluchten wil verbieden, laat het alternatief – de trein – nog veel te wensen over.
Terwijl het werk aan Amsterdam CS en het voorplein bijna is afgerond, wordt alweer begonnen met het volgende enorme project: het spoor op en rond het station gaat de komende tien jaar op de schop. Dienstregelingen worden aangepast en reizigers en omwonenden zullen hinder ondervinden.
De treinreis tussen Amsterdam Centraal en Berlijn wordt vanaf eind volgend jaar een halfuur korter. Mede dankzij een tijdelijke uitbreiding van station Oldenzaal kunnen mensen die op Amsterdam Centraal opstappen straks binnen vijf uur en 50 minuten in Berlijn staan.
Door de geplande verbouwing van Centraal rijdt er mogelijk jarenlang geen Eurostartrein vanuit Amsterdam naar Londen. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.
Reisconcern TUI gaat aankomende winter reizen per nachttrein naar Oostenrijkse skigebieden verkopen. Tussen december en april moet er wekelijks een trein vertrekken naar populaire wintersportbestemmingen.
Opgenomen op 9 juni 2021 | Wat zijn de ambities en drijfveren van gedeputeerde Jeroen Olthof van Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Gezondheid en Milieu, en Luchtvaart van Noord-Holland. Waarom is hij de politiek ingegaan en waarom maakt hij zich sterk voor een leefbaar Noord-Holland?