Na een zomer van luchthaven-ellende en vliegschaamte zijn velen om, we moeten minder met het vliegtuig en vaker met de trein. Toch is dat voornemen makkelijker gezegd dan gedaan. De Nightjet zit -vooral in de zomer- vaak vol en wil je verder dan Parijs, Frankfurt of Berlijn wordt het al snel lastig om een betaalbaar ticket te boeken. Met een beetje pech gaat straks, door de verbouwing van Amsterdam Centraal, de Eurostar niet verder dan Rotterdam. Dat moet anders. Hoe kunnen we de trein het echte alternatief laten zijn voor vliegen en hoe verbeteren we de verbindingen tussen Amsterdam en de rest van Europa? Daarover gaan we in gesprek met experts, bestuurders en andere betrokkenen.

Het eerste uur van dit programma is een opname voor AT5 en terugkijken via onze website en Youtube, aansluitend gaan we (zonder camera’s) in gesprek met de sprekers en de andere aanwezigen in de zaal.

Marleen van de Kerkhof – Marleen is spoorambassadeur van het Europese jaar van de jeugd, bestuurslid van de Jonge Veranderaars en daarnaast international affairs manager bij technologiebedrijf Dual Inventive en directeur van de climate tech startup.

Harro Homan – Harro is regiodirecteur van ProRail in Randstad Noord en eerder director van public affairs en publieke projecten bij de gemeente Amsterdam.

Jet van de Kar – Jet is bij NS International verantwoordelijk voor de ontwikkeling en de implementatie van nieuwe spoorproducten zoals de nachttreinen en de introductie van de Eurostar in Nederland.

Floris Rijssenbeek – Floris is filmmaker en regisseur van de documentaire ‘Attention Please’ en eerder de documentaire ‘Momentum’. Daarnaast is Floris o.a. medeoprichter van de Kiesmannen.

ProgrammareeksAmsterdamse Werken

Wat zijn de Grote Werken die Amsterdam in de komende decennia gaan tekenen?