Zelden was het belang van onafhankelijke journalistiek groter dan nu. Met de groeiende politieke instabiliteit, oorlogen die steeds dichterbij komen en de aaneenschakeling van grote maatschappelijke crises is het werk van kritische journalisten onmisbaar. Maar juist nu zien we dat journalisten van alle kanten onder druk staan. De hoge eisen vanuit de samenleving, de wegvallende politieke steun en de snel oprukkende commercie en marktmacht door concentratie van eigenaarschap in ons medialandschap, maken dat steeds meer journalisten zich minder vrij voelen om geheel onafhankelijk te werken.
Meer over het programma
Hoe stellen we de onafhankelijkheid van onze journalistiek veilig? Wat is er nodig om kritische journalistiek te beschermen tegen inmenging vanuit de politiek, tegen de commercie en de belangen van het grote geld? En wat kunnen journalisten hier zelf gezamenlijk aan doen?
Die vragen staan deze avond centraal. Het doel van deze avond is om met zoveel mogelijk journalisten en mensen uit de media samen na te denken hoe we kunnen bouwen aan een toekomstbestendige onafhankelijke journalistiek.
Over de sprekers
Thomas Bruning is algemeen secretaris bij de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en bestuurder van Villamedia Uitgeverij. Hij treedt op als boegbeeld namens de journalistieke beroepsgroep in de media en publiceert regelmatig opiniestukken over mediabeleid, recht en veiligheid in het journalistieke domein in diverse kranten en online media
Mark Koster is mede-oprichter van journalistiek platform Follow The Money. In zijn werk als freelancejournalist neemt hij een kijkje in de wereld van het grote geld voor onder andere de Volkskrant, NRC en het FD. Onlangs bracht hij het boek uit “De Belg – Christian van Thillo” (2024) over de CEO van DPG Media.
Kim van Keken schrijft als onderzoeksjournalist over politiek en de economie. Ze werd in 2017 door Villamedia uitgeroepen tot journaliste van het jaar. Recentelijk publiceerde ze samen met Dieuwertje Kuijpers “Kies toch niet steeds de kant van de macht” (2022) over hoe journalisten zich kritischer moeten verhouden tegen narratieven uit de politiek. Kim is net als Thomas onderdeel van het bestuur van de NVJ.
Mohammed Mohandis is Tweede Kamerlid namens GroenLinks-PvdA. Hij beheert de portefeuilles Media, Cultuur en Sport. Mohandis heeft ruime ervaring als politicus op het thema Media waar hij van 2012-2017 als Tweede Kamerlid voor de PvdA ook al verantwoordelijk was voor de portefeuille Media en Wetenschap.
Yvonne Zonderop is al meer dan veertig jaar actief in de journalistieke wereld. Momenteel schrijft ze voor de Groene Amsterdammer en is op verschillende plekken lid van de Raad van Toezicht, waaronder de Stichting Democratie en Media waar zij voorzitter van is.
De overname van RTL door Volkskrant-eigenaar DPG draait ‘niet om nieuws’ maar om Videoland, zegt topman Erik Roddenhof. Toch staat de kwaliteit van het nieuws op het spel.
Bij de overname van RTL Nederland door mediaconcern DPG kijkt de Autoriteit Consument en Markt op verzoek van de politiek nadrukkelijk naar mogelijke aantasting van pluriformiteit van de pers. Intussen probeert DPG de discussie over deze kwestie naar haar hand te zetten. ‘Wees niet naïef.’
Steeds meer kranten vallen in handen van steeds minder uitgevers. Kan de journalistiek nog pluriform en onafhankelijk zijn als een paar machtige bedrijven, zoals DPG Media, bijna alle titels in handen hebben?
Mediabedrijf DPG wil RTL Nederland overnemen. ANP-eigenaar Chris Oomen en scheidend directeur Martijn Bennis vinden de fusie bedreigend voor hun persbureau én voor het hele journalistieke medialandschap.
DPG Media, de grootste uitgeverij van de Benelux, bepaalt grotendeels wat we zien, lezen en horen. Wat is dat voor bedrijf, hoe gaan ze te werk en wie is de eigenaar? Je hoort het in het nieuwe seizoen van Hoge Bomen.
In welke landen wordt het medialandschap bepaald door een paar machtige individuen? Wie deze vraag krijgt denkt misschien aan de Verenigde Staten met haar oppermachtige Google, Meta, of mogelijk aan Australië en Hongarije, waar respectievelijk mediaoligarchen Rupert Murdoch en Lörinc Mészáros een groot deel van de markt bezitten. Zelden denken mensen hierbij aan Nederland. Toch blijkt uit een rapport van het DNR (digital News report) dat het aantal spelers in het Nederlandse medialandschap de laatste 15 jaar drastisch achteruit is gegaan. Zo is inmiddels 90% van alle Nederlandse dagbladen in handen van slechts twee grote mediaconcerns. Wat voor effect heeft deze marktconcentratie op het Nederlandse medialandschap? Hoe behouden we de kwaliteit en onafhankelijkheid van de journalistiek?