De Stad
Boekpresentatie

The Platform Society

Er woedt een strijd om publieke waarden in de online wereld. Zijn regels nodig, wie maakt die en hoe zien die eruit?
maandag 3 dec, 20.00
ma 3 dec, 20.00
IJ Zaal
Reageer

Naar je werk in de Uber, een horeacabaantje regelen via Temper, je eten laten bezorgen door Deliveroo, je vakantiehuis huren via Airbnb en ondertussen alles wat langskomt opzoeken op Google. Slechts een greep uit de platformen die ons leven beïnvloeden. Maar hoe sturen deze platformen, bewust en onbewust, onze samenleving? Door welke waarden worden zij gedreven en in welke mate komen deze overeen met publieke waarden zoals privacy, veiligheid, toegankelijkheid en democratische controle? Van wie zijn de data die worden gegenereerd en is het noodzakelijk dat de opbrengsten ten goede komen aan alle gebruikers? Naar aanleiding van het boek 'The Platform Society' onderzoeken we wie verantwoordelijk is voor verankering van publieke waarden in de platformsamenleving. Zijn regels nodig, wie maakt die en hoe zien die eruit? Ook wordt er een sneak preview gegeven van het nieuwe digitale platform 'Public Spaces'.

  • José van Dijck is hoogleraar mediastudies en universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Van 2015 tot 2018 was zij president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KWNAW). Van Dijck was daarnaast gasthoogleraar en -docent aan verschillende universiteiten in de Verenigde Staten, Canada en Australië. Zij is co-auteur van het boek ‘The Platform Society’. Zij schreef daarnaast ‘The Culture of Connectvity. A Critical History of Social Media’, één van de eerste kritisch historische boeken over sociale media.
  • Thomas Poell is universitair docent nieuwe media en digitale cultuur aan de Universiteit van Amsterdam, vice-directeur van de Amsterdam Centre for Globalisation Studies (ACGS) en co-auteur van ‘The Platform Society’. Hij onderzoekt hoe digitale platforms wereldwijde publieke communicatie beïnvloeden. Zo heeft hij gepubliceerd over de rol van sociale media in hedendaags protest en over de ontwikkeling van nieuwe vormen van journalistiek.
  • Martijn de Waal is ook co-auteur van ‘The Platform Society’ en hoofdonderzoeker aan de faculteit van digitale media en de creatieve industrie aan de Hogeschool van Amsterdam. Zijn onderzoek is gericht op de relatie tussen digitale media, de samenleving en stedelijke cultuur met de nadruk op publieke ruimten en openbare media.
  • Marleen Stikker is de oprichter van Waag, een sociale onderneming die bestaat uit een onderzoeksinstituut voor creatieve technologieën, en sociale innovatie. In 1993 richtte zij  ‘De Digitale Stad’ op, de eerste virtuele gemeenschap die vrije publieke toegang bood op het internet. Verder is zij actief betrokken bij de Open Design en Creative Commons-beweging en gelooft dat de samenleving open technologieën nodig heeft om maatschappelijke uitdagingen aan te gaan.
  • Geert-Jan Bogaerts is hoofd digitale media bij de VPRO. Daarnaast richtte hij PublicSpaces op, een coalitie gericht op het versterken van het publieke domein op het internet. Hiervoor werkte hij 20 jaar bij De Volkskrant, als journalist, correspondent en digitaal strateeg. Ook was hij lector aan de Rijksuniversiteit Groningen, oprichter en consultant op het gebied van online communicatie en nieuwe media strategieën bij Raker. 
  • Jan Middendorp is sinds maart 2017 lid van de Tweede Kamerfractie van de VVD en oa woordvoerder Overheid & Digitalisering, (E)Identiteit. In juli bracht hij de initiatiefnota “Online Identiteit en Regie op Persoonsgegevens” uit. Hij is geoloog en econoom en was eerder werkzaam bij BKB, ABN AMRO en Rothschild in Nederland, India en Groot Brittannië.
  • Bart Jacobs is hoogleraar cybersecurity aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Zijn expertise betreft chipkaarten, en met name het privacy-vriendelijk gebruik daarvan. Daarnaast heeft hij de IRMA-app ontwikkeld (I Reveal My Attributes). Deze app stelt mensen in staat om hun persoonlijke eigenschappen (attributen) te downloaden. Als ze vervolgens op een website willen inloggen, hoeven ze slechts hun relevante attributen prijs te geven en zien dus anderen dus alleen de relevante gegevens.

Public Spaces

Public Spaces is een initiatief van de VPRO en veertien andere partijen en is erop gericht om het publiek domein te versterken. De coalitie onderzoekt of het mogelijk is een online omgeving aan te bieden, waar publieke waarden als openheid, transparantie, verantwoordelijkheid en onafhankelijkheid voorop staan.

maandag 3 dec, 20.00
IJ Zaal
Deze 135 mensen waren aanwezig