Deze tweede Black Atlantic Round Table focust op muzikale identiteit. Elke gast aan tafel heeft een eigen perspectief op en een verhaal over muzikale identiteit – als performer, als maker, als schrijver, als mens. Hoe denken zij over Paul Gilroy’s Black Atlantic? Wat betekent het concept in de Nederlandse context? En hoe verhoudt het zich tot de inspiratiebronnen in hun respectievelijke werk?

Deze reeks heeft het gelijknamige boek The Black Atlantic van wetenschapper en auteur Paul Gilroy als inhoudelijk vertrekpunt. Gilroy stelt dat Black Music een cultuur is die mensen aan weerskanten van de Atlantische Oceaan verbind. Gilroy creëert met de Black Atlantic een opvallend moderne, cultureel-politieke ruimte die niet specifiek Afrikaans, Amerikaans, Caribisch of Europees is, maar een hybride mix van deze allemaal tegelijk.

Round Table
We nodigen je uit om plek aan tafel te nemen. Er is ruimte en tijd om mee te praten. Hoor je iets dat een herinnering, een gevoel of een vraag oproept? Neem de (virtuele) microfoon ter hand en deel via zoom of Facebook Live.

Je kunt hier de editie editie van de roundtable terug kijken.

Over de sprekers

Mathieu Charles is een Vlaamse theatermaker en spoken word artiest. Vanuit de Hiphop en zijn creoolse achtergrond maakt hij werk waarin verschillende invloeden en thema’s uit deze culturen samenkomen. De Theaterkrant beschreef zijn recente performance ‘Fanon Mixtape’ als een ‘Briljante performance over koloniale overheersing’.

Elten Kiene is spoken word-artiest, presentator, organisator en workshopdocent. Hij is oprichter van SPRAZZZ, mede-oprichter en -organisator van het platform Woorden Worden Zinnen (opgericht in 2010) en was onderdeel van het hiphopcollectief Brandwerk (opgericht in 2010). Daarnaast is hij ambassadeur van de Bibliotheek AanZet en reisde hij o.a voor het project Next Generation Speaks naar Liverpool, San Francisco en Johannesburg. Met Brandwerk stond hij op vele podia, onder andere in het voorprogramma van Great Minds (Winne, Sticks, Jiggy Djé en Dokter Moon). Ook trad de groep, onder contract bij het label Neerlands Dope van rapper Akwasi, op voor de Koninklijke familie.

Pablo Cabenda is sinds 2004 freelance medewerker bij de Volkskrant. Hij schrijft veel over popmuziek, met name over onderwerpen die hun culture invloed breed laten gelden, zoals de verspreiding van hiphop als mondiale jongerencultuur en hoe het verlangen van Afro-Amerikanen naar een mythisch Afrika tot uiting komt in muziek en film. Daarnaast schrijft hij over tal van human interest onderwerpen.

Eva Skeet McLeed is een singer-songwriter uit Amsterdam. Eva heeft met haar muziek een unieke manier van verhalen vertellen ontwikkeld. Haar style is geïnspireerd op Reggae, Soul, Funk en Jazz. Ze leeft onder een persoonlijk mantra: “My Guitar is my therapist, my music is my therapy, my voice is my medium”.

Marjorie Boston was tot en met 2012 artistiek directeur bij productiehuis MC. In 2013 richtte zij samen met Maarten van Hinte RIGHTABOUTNOW INC op. Een platform dat professionele makers, talentontwikkelings-programma’s en internationale uitwisselingsprojecten begeleidt en het RIGHTABOUTNOW festival organiseert. De belangrijkste speerpunten voor Marjorie zijn het grootstedelijke en cultureel diverse karakter van de stad, diversiteit en nieuwe vertelvormen. Als regisseur realiseerde zij o.a. Nina Simone (A)live, STATUS en Tori. Marjorie is tevens ook als adviseur/programmeur betrokken bij o.a. De Toneelschuur (Haarlem) en het Afro_Vibes festival.

Dit programma is ontwikkeld door