De opkomst van elektrische fietsen vormt een unieke uitdaging voor het reguleren van de snelheid en daarmee de veiligheid in het verkeer. Hoe zorgen we ervoor dat e-bikes, auto’s, vrachtwagens en bussen langzamer rijden waar we dat nodig vinden? Denk aan een schoolzone waar een kind zich haast naar het schoolplein, een oudere die zijn boodschappen balanceert op een fietsstuur terwijl hij een kruispunt nadert, of een buurt die’s avonds gewoon naar rust verlangt? Met Intelligent Speed Adaptation (ISA)-technologie maak je het mogelijk om de snelheid van voertuigen te reguleren op basis van de locatie. Naarmate de technologie vordert, wordt het debat rondom deze intelligentie heviger. Moeten de systemen ondergebracht worden bij plaatselijke overheden, of bij de auto- en e-bikefabrikanten? En maken we de voertuigen zelf slimmer of kiezen we ervoor om de stad intelligenter te maken? In dit programma gaan we in gesprek over de belangrijkste vragen rondom deze technologie. Gaat Intelligent Speed Adaptation een baanbrekende revolutie veroorzaken op het gebied van mobiliteit in de stad?
Over de sprekers
Thieu Besselink is filosoof, onderwijsvernieuwer, docent bij de Universiteit Utrecht, social entrepreneur en initiatiefnemer van The Learning Lab. Daarnaast is hij Director bij Townmaking.
Paul Timmer werkt bij Townmaking als product ingenieur. Paul begeleidt het ontwerp en de productie van het community-built fietsproject van Townmaking. Alle onderdelen die de fiets maken, worden binnen een straal van 500 km geproduceerd en gemonteerd. Paul ontwikkelt momenteel bij het Townmaking Institute een eBike met de nieuwste smaak van het Intelligent Speed Adaption systeem.
Willem van Heijningen is Ambtelijk Opdrachtgever/Strateeg bij Verkeer & Openbare Ruimte bij de Gemeente Amsterdam. Daarnaast is hij opdrachtgever van het programma Hubs in Amsterdam.
Annet van Veenendaal is businessmanager bij het Nationaal toegangspunt Mobiliteitsdata (NTM). NTM heeft als doel om alle mobiliteitsdata in Nederland op 1 plek bekend, beschikbaar, bruikbaar en betrouwbaar te maken.
Elisabeth IJmker is raadslid van GroenLinks in de gemeenteraad van Amsterdam.
Proeven met Intelligente Snelheidsadaptie (ISA) met auto’s lopen al vele jaren. Zonder al te veel succes, omdat de automobilist er kennelijk nog niet aan wil.
Ook voor de fiets experimenteert men al met dergelijke systemen, bijvoorbeeld op de route tussen Amsterdam en Schiphol, om de snelheid van speed-pedelecs te controleren.
Het verbeteren van verkeersveiligheid is een speerpunt in Amsterdam.
De gemeente Amsterdam onderzoekt samen met kennisinstituut Townmaking hoe gevaarlijke verkeerssituaties met elektrische fietsen en scooters met technologie opgelost kunnen worden. Een systeem met intelligente snelheidsbeperking (ISA) op afstand, nu al verplicht voor nieuwe auto’s, lijkt daarvoor het meest geschikt. Hiervoor test Amsterdam eerst met meldingen via de telefoon.