‘Immersieve technologieën’ als virtual reality, augmented reality en mixed reality zijn simpel gezegd digitale toevoegingen aan de realiteit of compleet nieuwe werelden waarin je je kunt onderdompelen en die kunnen aanvoelen als levensechte ervaringen. Deze technologieën bestaan al een tijdje, maar ontwikkelen zich ook nog steeds in hoog tempo, dus tijd om samen met online platform DesignDigger in drie afleveringen van de serie Tech for Society de toepassingen van ‘immersieve technologie’ te onderzoeken. In de derde en laatste aflevering van dit drieluik gaan we het hebben over Extended Reality ofwel XR. Je kan XR zien als een parapluterm voor virtual reality, augmented reality en mixed reality. Maar wat betekent dat precies en wat kunnen we er eigenlijk mee? Daar gaan we deze avond over in gesprek.

Dit programma is enkel fysiek te bezoeken in onze zaal. Het programma is wel later online terug te kijken via dezwijger.nl/terugkijken of via ons YouTube-kanaal.

Over de sprekers

Als zoon van een illusionist probeert ook Steye Hallema magie en verwondering te creëren. Hij gebruikt graag immersieve technologieën om het publiek deel te laten uitmaken van de magie. Steye is de Creative Director van the Smartphone Orchestra: een orkest gemaakt door de telefoons van toeschouwers zelf waarmee Steye en zijn team verhalen vertellen met het publiek in plaats van aan hen. Hij heeft verschillende prijzen en nominaties gewonnen met zijn innovatieve storytelling-projecten en presenteerde zijn werk wereldwijd op o.a.: SXSW, IDFA Doclab en Bifan. Steye is net begonnen met de productiefase van zijn nieuwste VR-werk: The Imaginary Friend. Een verhaal over een jongetje met een buitengewoon levendige fantasie. Vanavond vertelt hij meer over hoe en waarom hij graag verwondering wil creëren.

Yael de Haan is lector Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie aan de Hogeschool Utrecht en bijzonder hoogleraar Lokale Publieke Omroep aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Ze leidt een onderzoeksgroep die onderzoek doet naar welke rol journalistiek speelt in de levens van mensen en de maatschappij. Technologische ontwikkelingen zijn hier onlosmakelijk mee verbonden. Welke rol speelt VR bijvoorbeeld in de toekomst van journalistiek?

Willemijn Elkhuizen is universitair docent aan de faculteit Industrieel Ontwerpen bij de TU Delft. Ze is daar ook betrokken bij het MuseumFutures lab. Dit lab bestudeert het ontwerp van betekenisgevende ervaringen voor onderzoekers en museumpubliek, die gebaseerd zijn op digitale representaties (AR/VR, 3D-scanning, digitale 3D-fabricage, enz.) van artefacten uit cultureel erfgoed. Deze avond komt ze vertellen wat dit precies betekent.

Eugène Kuipers is oprichter en CEO van Fectar. Fectar is een gebruiksvriendelijk VR/AR-bouwplatform dat geschikt is voor alle ervaringsniveaus. Je kunt gratis 3D-sjablonen als VR/AR beginner uittesten, maar je kunt ook geanimeerde interactieve 3D-omgevingen maken als je een professional bent. Hoe is Fectar tot stand gekomen en wat zijn Kuipers zijn plannen en ambities voor de toekomst?
Dit programma is ontwikkeld door
Folkert Lodewijks
Programmamaker
De moderator van dit programma is
Jeroen Junte
Author, moderator and journalist
Mediapartner
ProgrammareeksTech for Society

Don’t panic! Maar kunstmatige intelligentie werkt voor de politie, de belastingdienst en op de nieuwsredacties, robots bevolken onze productielijnen en onze telefoons registreren elke stap. In de coronacrisis zijn we afhankelijker dan ooit van datacenters en elektriciteitsvoorziening, kortom de toekomst is nu. Van wie zijn deze vitale netwerken? En hebben we nog voldoende grip op de digitale wereld? In Tech for Society bevragen en onderzoeken we de impact van technologie op onze open samenleving.