‘Immersieve technologieën’ als virtual reality, augmented reality en mixed reality zijn simpel gezegd digitale toevoegingen aan de realiteit of compleet nieuwe werelden waarin je je kunt onderdompelen en die kunnen aanvoelen als levensechte ervaringen. Deze technologieën bestaan al een tijdje, maar ontwikkelen zich ook nog steeds in hoog tempo, dus tijd om samen met online platform DesignDigger in drie afleveringen van de serie Tech for Society de toepassingen van ‘immersieve technologie’ te onderzoeken. De eerste uit deze serie zoomt in op augmented reality. Hierbij wordt met een bril of via een app op je telefoon of tablet, een virtuele laag over de werkelijkheid gelegd. Wat je ziet is dus een combinatie van de echte wereld, verrijkt met virtuele elementen. Dankzij Pokémon Go weet tegenwoordig iedereen wat AR is, maar wat kunnen we er nog meer mee?
Over de sprekers
Merel van Helsdingen richtte Nxt Museum op in 2020 als het eerste museum gewijd aan nieuwe mediakunst in Nederland en bracht haar passie voor kunst, technologie en muziek samen. Ze heeft een missie om voortdurend de grenzen te verleggen van wat een museum kan zijn door de kloof tussen de digitale en fysieke wereld te overbruggen en ruimte te bieden voor onderzoek, onderwijs, experiment en creatie.
Wouter Nieuwenhuizen is onderzoeker bij het Rathenau Instituut, waar hij de impact van digitale technologie op onze samenleving onder de loep neemt. Hij focust zich onder andere op immersieve technologie en inclusieve sociale media. In maart komt de podcast ‘Ondergedompeld in een nieuwe werkelijkheid’ uit, waar hij samen met collega’s de wereld van immersieve technologie verkent. Wouter hoopt dat een maatschappelijk debat over de impact van immersieve technologie op gang komt.
Isabelle Udo is een digital artist gevestigd in Amsterdam. Ze staat bekend om haar innovatieve gebruik van levendige kleuren, organische materialen en vormen in haar unieke meeslepende AR-ervaringen. Ze is de oprichter en Creative Director van videOrbit Studio in Amsterdam, waar ze uitgebreide AR-ervaringen, galerie-installaties, NFT’s en op metaverse gebaseerde digitale mode creëert voor high-end en multinationale klanten, waaronder Versace, Meta, Coachella, Burberry en Tommy Hilfiger.
Tim Laning is de oprichter en directeur van Grendel Games. Hun doel is om de “game” terug te brengen in serious games. Eén van de games die ze hebben ontwikkeld is het educatieve AR spel “Blok Out“. Tijdens een bezoek aan de middeleeuwse gevangenis de ‘Blokhuispoort’ in Leeuwarden, hebben de bezoekers de mogelijkheid Blok Out te gebruiken om meer te weten te komen over de geschiedenis van het gebouw. AR-educatie is steeds populairder geworden in het onderwijs, maar ook onder musea en andere culturele instellingen. Tim verteld ons meer over de educatieve waarde van AR.