Ieder jaar doet de Gemeente Amsterdam onderzoek naar segregatie in het Amsterdamse primaire en voortgezet onderwijs. Vanavond presenteert bureau Onderzoek, Informatie en statistiek de nieuwe segregatiemonitor. Wat is de huidige stand van zaken, wat betreft de diversiteit naar sociaaleconomische kenmerken en herkomst onder leerlingen in het Amsterdamse primair en voortgezet onderwijs en hoe verhoudt zich dit tot de afgelopen acht jaar? Wat voor invloed heeft het opleidingsniveau van ouders op kinderen? En hangt de samenstelling van leerlingen hun basisschool (wat betreft het opleidingsniveau van ouders) samen met de samenstelling van hun middelbare school? Ontmoeten kinderen van diverse achtergronden elkaar nog op school?
In aanloop naar deze bijeenkomst publiceert de Amsterdamse Klas een serie artikelen geschreven door onderwijsjournalist Anja Vink. Amsterdam streeft naar diversiteit in het (basis)onderwijs. 4 Amsterdamse basisschooldirecteuren uit 4 verschillende wijken vertellen over hun gemengde school. Hoe wordt een school gemengd en waar lopen deze schooldirecteuren tegenaan?
“De Rivieren is eigenlijk ‘per ongeluk’ een gemengde buurtschool geworden. Wij hebben daar nooit bewust ons best voor gedaan. Doordat de school van oudsher staat tussen een wijk met veel sociale woningbouw en een wijk met veel koopwoningen, is dat zo gegroeid. De school profileerde zich voorheen niet als een gemengde school. Maar sinds ik 5 jaar terug directeur werd, profileren wij ons duidelijk wél als een diverse, gemengde school, waar alle kinderen welkom zijn en waar wereldburgerschap een belangrijk thema is. Je zou wel gek zijn als je dat laat liggen. Ik ben er ook trots op.”
Trudy van den Berg, directeur van de Bos en Lommerschool. Door een ouderinitiatief werden groepjes kinderen van meestal witte, hoogopgeleide ouders op de Bos en Lommerschool geplaatst. Hierdoor werd de school steeds meer gemengd. Maar deze oplossing bleek ook haken en ogen te hebben, zegt directeur Trudy van den Berg. “Geen aparte clubjes meer, die les heb ik wel geleerd.”
“Voor mij is een school echt gemengd als die een afspiegeling is van de wijk qua geloof, economische klasse en cultuur. Alle kleuren van de regenboog dus. Maar ja, daar hebben we nu wel pech mee: we krijgen pas over 5 jaar een definitief gebouw en kunnen veel van onze idealen voor een interculturele, gemengde vrijebuurtschool nu niet verwerkelijken. Het is moeilijk plannen maken als je niet weet waar je na de kerstvakantie terechtkomt.”