Ieder jaar doet de Gemeente Amsterdam onderzoek naar segregatie in het Amsterdamse primaire en voortgezet onderwijs. Vanavond presenteert bureau Onderzoek, Informatie en statistiek de nieuwe segregatiemonitor. Wat is de huidige stand van zaken, wat betreft de diversiteit naar sociaaleconomische kenmerken en herkomst onder leerlingen in het Amsterdamse primair en voortgezet onderwijs en hoe verhoudt zich dit tot de afgelopen acht jaar? Wat voor invloed heeft het opleidingsniveau van ouders op kinderen? En hangt de samenstelling van leerlingen hun basisschool (wat betreft het opleidingsniveau van ouders) samen met de samenstelling van hun middelbare school? Ontmoeten kinderen van diverse achtergronden elkaar nog op school?

In aanloop naar deze bijeenkomst publiceert de Amsterdamse Klas een serie artikelen geschreven door onderwijsjournalist Anja Vink. Amsterdam streeft naar diversiteit in het (basis)onderwijs. 4 Amsterdamse basisschooldirecteuren uit 4 verschillende wijken vertellen over hun gemengde school. Hoe wordt een school gemengd en waar lopen deze schooldirecteuren tegenaan?

Dit programma is ontwikkeld door
Lisa Vlug
Programmamaker onderwijs
In samenwerking met
ProgrammareeksAmsterdammerschap

In een serie van zes (online) bijeenkomsten kijken we terug en blikken we vooruit op concrete onderwijspraktijken waar actief bevorderen van Amsterdammerschap wordt vormgegeven. Docenten, scholieren, directeuren, bestuurders, wetenschappers en politici gaan met elkaar en geïnteresseerden in gesprek over wat wel en niet werkt, over successen en oplopende conflicten, over onderzoeksresultaten en methodieken, over persoonlijke ervaringen en stedelijke ambities.