Hoe krijg je ooit een circulaire textielketen als niet verkochte of teruggestuurde items en stoffen worden vernietigd? Cijfers zijn moeilijk te achterhalen, maar zo’n 15 % van de wereldwijde productie blijft achter als “deadstock”. Gelukkig zijn er steeds meer initiatieven om dit goed te gebruiken, maar hoe pakken we de zwakke plekken in het systeem aan en draaien we deze verspilling om? Wat zijn de mogelijkheden binnen de groeiende tweedehands kledingmarkt en wat doen de merken tegen de steeds slechtere kwaliteit?
Over de sprekers:
Francisco van Benthum is een modeontwerper en gebruikt voor zijn label HACKED by_ alleen gebruik van restpartijen. Hiermee wilt hij met Alexander Slobbe het huidige modesysteem ‘hacken’. De grote partijen fashion die door grote labels niet worden afgenomen, wordt nieuwe kleding van gemaakt in een eigen herkenbare collectie. Denk hierbij aan merken als H&M en Ikea.
Mireille Geijssen richtte in 2009 i-did op; een slow fashion label dat helpt met sociale inclusie door middel van werk. i-did produceert tassen, laptophoezen en akoestische interieurproducten van gerecycled vilt; gemaakt van textiel dat anders weggegooid zou worden. Daarbij werkt Mireille samen met bedrijven als IKEA en KLM. In de ateliers in Utrecht en Den Haag werken mensen die al echt lang niet meer – of nooit – gewerkt hebben. Aan de hand van goede begeleiding en coaching vindt uiteindelijk 70% van de medewerkers een betaalde baan.
Aarti O’Varma werkt met haar kledingverhuurbedrijf The Collectives samen met De Bijenkorf om daar ook “pre-loved” vintage kleding aan te bieden. Het gaat hierbij wel specifiek om designer kleding: van CHANEL blazers tot Balenciaga pumps en Isabel Marant laarsjes.
Jos van den Hoogen is workshopmanager bij Denim City, waar kleding wordt gerepareerd en gecustomized en geupcycled, met toffe nieuwe designproducten uit oude denim. Hij maakte ook onderdeel uit van de reparatie-actie met de stadspas, waarbij gebruikers tot 90% korting op reparatie kregen.
Ellen Sillenkens is innovatiemanager bij textielinzamelaar Sympany en heeft een focus op circulair ondernemen. Zij vertelt over welke kleding Sympany binnen krijgt en welke niet en waar het systeem tekort schiet om kleding opnieuw te kunnen verkopen, gebruiken of recyclen.
Irene Maldini is senior onderzoeker bij onderzoeksgroep Fashion & Technology bij de Hogeschool van Amsterdam. Ze onderzoekt voornamelijk design for sustainability en maakt daarom deel uit van de Amsterdamse Donut Coalitie.