Nooit viel het eerder dan nu: Dutch Overshoot Day, de dag waarop wij Nederlanders al zoveel hebben geconsumeerd dat we de rest van het jaar ecologisch op krediet leven. Dit betekent dat tussen 1 januari en 12 april we net zoveel grondstoffen hebben gebruikt als de aarde in een heel jaar kan regenereren. Een goede dag dus om ons af te vragen waarom groeiende overconsumptie nog altijd de normaalste zaak van de wereld is te midden van de klimaatcrisis. Wat levert hyperconsumptie ons op en wat kost het? Wat is de rol van marketing en reclame in onze koopverslaving? En welke oplossingen zijn er voor handen om onze ecologische lening zo snel mogelijk af te kunnen lossen?

Over de sprekers

Winnie Oussoren is voorzitter van Milieudefensie Jong, de jongerenafdeling van Milieudefensie. Ze voert campagne voor ambitieuzere klimaatdoelen van Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn, Bol.com, Etos en Gall & Gall. Op 12 april gaat ze samen met 100 jongeren ’s middags naar de aandeelhoudersvergadering van Ahold om als kersverse aandeelhouders rechtstreeks aan de CEO te vragen of hij zich aan het Parijs-akkoord wil gaan houden.

Martine Doppen is campaigner bij Reclame Fossielvrij. Ze werkt aan een verbod op reclames door de fossiele industrie, vliegreizen, cruises en auto’s met een fossiele brandstofmotor. Amsterdam wil reclame voor de fossiele industrie en vliegvakanties al uit de stad weren. In Den Haag, Rotterdam en Utrecht liggen soortgelijke voorstellen op tafel en klimaatminister Rob Jetten onderzoekt momenteel met gedragsexperts of een verbod op fossiele reclame kan helpen om de klimaatdoelen te halen.

Prof. dr. Willemijn van Dolen is hoogleraar Marketing en Impact Director Center for Responsible Consumption. In haar onderzoek en onderwijs richt ze zich op duurzaamheid, consumentengedrag, en (responsible) marketing. Zo doet ze onder meer onderzoek naar greenwashing, het effect van online communicatie van CEOs over sociaal politieke onderwerpen, duurzaamheid & marketing, en hoe veranderende consumptiepatronen het welzijn van consumenten beïnvloeden.

Imane Nadif is sinds 2018 gemeenteraadslid en inmiddels vicefractievoorzitter van GroenLinks Amsterdam. Ze zet zich onder meer in voor duurzaamheid en de circulaire economie.

Gustaaf Haan is filosoof en werkt als onderzoeker bij de onafhankelijke denktank Questionmark. Stichting Questionmark zet zich in voor een duurzaam voedselsysteem en richt zich daarbij specifiek op de rol van marketing.

ProgrammareeksGroene Transitie

Hoe geven we praktische invulling aan alle duurzame doelen in de Metropoolregio Amsterdam?