De Waringinboom, te herkennen aan zijn statige uitstraling en mysterieuze luchtwortels, is een plant die veel voorkomt op verschillende eilanden in Indonesië. Het zijn de wortels in dit land die ons verbinden. Deze avond staat in het teken van een jongere generatie kunstenaars in Nederland die wortels hebben in het huidige Indonesië. Wij gaan in gesprek over hun zoektocht naar verzachting voor de pijnen die het kolonialisme tot stand heeft gebracht bij hun voorouders. Wat is de invloed van het kolonialisme op de nazaten in Nederland? Hoe kijken we naar intergenerationeel trauma? De jongere generaties in Nederland vinden steeds meer de ruimte om hun achtergrond te onderzoeken en de verhalen van hun voorouders zichtbaar te maken. Op wat voor manieren doen zij dit? Op welke manieren speelt kunst hierin een rol? Tijdens deze avond zullen we stil staan bij de koloniale tijd en de verschillende pijnen die het tot stand heeft gebracht bij verschillende gemeenschappen met wortels in het huidige Indonesië. Hierbij staan kunst en de verhalen die daarbij aan het licht komen centraal.
Dit programma is deels in het Nederlands en deels in het Engels
Tijdens dit programma zullen wij met de kunstenaars en het publiek samen in gesprek gaan over het koloniale verleden, wortels, identiteit, kunst, en hoe het kan zorgen voor verzachting en verbinding tussen generaties, maar hopelijk ook tussen deze gemeenschappen.
Over de sprekers
Alfian Emir Adytia is an Indonesian composer, cellist, performer and mixed media artist living in the Netherlands. Following his exceptional master’s degree graduation in classical music from The Royal Conservatoire of The Hague, Alfian liberated himself from the segregating world of Western classical music and embarked on an expansive artistic journey, resulting in the numerous releases and collaborations with multifaceted art fields. His work is deeply nurtured through his Javanese and Minangkabau cultural heritage, shaking imperial narratives of the West which adds a distinctive layer to his interpretations of both historical and contemporary Western music. Alfian has performed on prominent stages around the globe, including the Cello Biënnale Amsterdam, Ngayogjazz, Grachtenfestival, Zhang Jia Jie International Country Music Week, Amsterdam Minimal Music Festival, Gaudeamus Muziekweek, and Museumnacht, among others.
Jonathan Tjien Fooh is schrijver, dichter, cultureel antropoloog, onderzoeker, en docent aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij studeerde psychologie (BSc.) aan de Anton de Kom Universiteit van Suriname en culturele antropologie (MSc.) aan de Universiteit Utrecht. Al zijn werk is geworteld in het ontrafelen van systemen van uitsluiting en onderdrukking met behulp van een intersectionele en dekoloniale lens, om uiteindelijk niet-vertelde en onzichtbare (geschiedenis)verhalen tot leven te brengen. Zijn eerdere onderzoek onderzocht thema’s gerelateerd aan de betekenis van rukun en welzijn in het leven van Javaanse vrouwen in Suriname; op kunst gebaseerd onderzoek; queerness; identiteit; migratie; en ’the politics of belonging’. In 2015 publiceerde hij het kinderboek De Magische Tuin van Mbah Semie, geïnspireerd door de Javaans-Surinaamse cultuur en mythologie.
Juliette Dominicus is een documentaire-filmregisseur, onderzoeker en editor. Na het behalen van haar bachelordiploma in Liberal Arts and Sciences (Universiteit Utrecht) werkte ze bij de Professionals Department van het Nederlands Film Festival. Juliette volgde een masterdiploma in Documentaire en Fictiefilm (Universiteit van Amsterdam), met als specialisatie het ontwikkelingsproces van documentaires. Haar documentaire Indisch Zwijgen (2022) werd landelijk uitgebracht in de bioscoop, vergezeld door een impactprogramma om bewustzijn te creëren over het koloniale verleden. Haar nieuwste documentaire Tussen Wal en Schip (2024) ging in première op het Nederlands Film Festival en werd door de Nederlandse Filmcritici genomineerd voor de KNF Award. Haar werk is persoonlijk en onderzoekt thema’s als erfgoed, identiteit en culturen van zwijgen. In 2023 werd Juliette door het Financieel Dagblad geselecteerd als “FD Talent van het Jaar” als documentairemaker.
Olivia de Ruiter / Kakidea is textielkunstenaar en medeoprichter van Weaving Worlds, een weefstudio die niet alleen gericht is op het overdragen van tactiele kennis, maar ook gemeenschappen in Nederland met elkaar verbindt. Met het project Generaties en culturen verbinden via Ikat richt zij zich op diaspora’s die de Ikat-techniek als cultureel erfgoed kennen, maar waarvan de vaardigheid is verloren gegaan. In haar eigen werk verweeft Olivia draden van het verleden en haar Molukse afkomst, en slaat ze bruggen tussen het fysieke bestaan en de droomwereld. De afgelopen jaren heeft ze zich verdiept in het leren en onderwijzen van de ambacht van Ikat-weven, waarmee ze haar Molukse erfgoed omarmt en navigeert door haar positie binnen dat grotere verhaal. Ze beschrijft zichzelf als deel van een ononderbroken draad, die haar persoonlijke verhaal weeft binnen de schering en inslag van haar familiegeschiedenis. Als inspiratie bewondert ze de haai, een symbool van vastberadenheid en veerkracht in tijden van tegenslag.
Over de moderator
Yulia Pattopang is historica en programmamaker. Voor het Indisch Herinneringscentrum maakt ze publieksprogramma’s over de Tweede Wereldoorlog in het huidige Indonesië en over dekolonisatie. Daarnaast deelt ze veel mee aan researchprojecten die de geschiedenis van Nederland en Indonesië verrijken. Daarbij is ze gespecialiseerd in thema’s als koloniale oorlogen, het cultuurstelsel, postkoloniale migratie, en culinaire en vrouwen geschiedenis. Op NPO Plus is ze onder andere te zien als historica in de documentaireserie Geboeid: Terug naar Indonesië. Omdat ze in Indonesië geboren en getogen is, brengt ze een ander perspectief op de koloniale geschiedenis aan het licht. Ze ziet de koloniale tijd als een gevlochten geschiedenis van de mensen die een rol daarin speelden; er wonen twee miljoen mensen in Nederland die een achtergrond hebben in Indonesië, als kolonisator of als gekoloniseerde.