Amsterdam kent een nijpend lerarentekort en de kansenongelijkheid in het onderwijs loopt op. Hoe gaat de gemeente Amsterdam het tij keren?
Twintig jonge denkers hebben in 2021 bij de Nationale Denktank vier maanden onderzoek gedaan naar duurzame verbeteringen van de kwaliteit van en de kansengelijkheid binnen het primair en voortgezet onderwijs. Aan het einde van het onderzoek kwamen er zes oplossingen naar voren die bijdragen aan beter onderwijs. Met de gemeenteraadsverkiezingen in zicht is het hoog tijd om deze oplossingen te bespreken met de politieke partijen en te horen wat hun plannen zijn voor kwalitatief beter onderwijs voor ieder kind in Amsterdam.
Tijdens het programma hebben we het in verschillende rondes over de staat van het onderwijs en de plannen van de komende jaren. Daarnaast leggen een aantal mensen uit het onderwijs de oplossingen van De Nationale DenkTank voor aan de poltieke kandidaten. Hoe denken de politici over deze oplossingen en wat zijn hun verdere plannen voor het Nederlandse onderwijs?
De zes oplossingen:
- Kansen Te Koop. De campagne ‘Kansen te Koop – maar alleen voor rijke ouders’ richt zich op onderwijsongelijkheid. Met een petitie roepen we op tot structurele verandering.
- Pas Op Gelijke Kansen. Gelijke kansen voor iedereen. We willen bijles toegankelijk maken voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen door bijles te koppelen aan de stadspas.
- Opleiding op Maat. Opleiding op Maat helpt lerarenopleidingen om jonge academici aan te trekken voor vakken in het voortgezet onderwijs met een lerarentekort.
- Wisselkracht. Stichting WisselKracht organiseert lokale uitwisselingen voor leraren die zich verder willen ontwikkelen door buiten de muren van hun eigen klaslokaal te kijken.
- Het LerarenBeraad. Het LerarenBeraad brengt onderwijsprofessionals bij elkaar. Zo kunnen zij meepraten en mee bepalen over de onderwijsproblematiek van nu.
- Kwaliteit In-Zicht. Met deze beleidsverandering hebben we vier suggesties voor de Inspectie van het Onderwijs, waardoor we weer kwaliteit in zicht krijgen.