Kansengelijkheid in het onderwijs: het lijkt een breed gedeeld ideaal. Maar wat bedoelen we er precies mee? En hoe staat het ervoor in het Nederlandse onderwijs? Louise Elffers laat zien hoe achter het gedeelde streven naar kansengelijkheid uiteenlopende, soms zelfs tegengestelde opvattingen schuilgaan. Ze schept orde in de conceptuele chaos en neemt vervolgens het Nederlandse onderwijs de maat. Hoe (on)gelijk zijn de kansen hier? En wat moet er gebeuren om het ideaal van kansengelijkheid in de praktijk te brengen? Onder leiding van schrijver Abdelkader Benali gaan we naar aanleiding van het boek in gesprek met docenten, schoolleiders, ervaringsdeskundigen en beleidsmakers.
Louise Elffers is lector Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad aan de HvA, onderzoeker aan de UvA en directeur van het Kenniscentrum Ongelijkheid. Haar boek De bijlesgeneratie werd zeer lovend ontvangen.
Deze avond wordt mede mogelijk gemaakt door Walburg Pers en het Centre of Expertise Urban Education van de Hogeschool van Amsterdam.
Lees hier het interview met Louise Elffers in Het Parool
Het vergroten van de kansengelijkheid in het onderwijs staat hoog op de agenda van onderwijsorganisaties, beleidsmakers en politieke partijen van links tot rechts. Toch lukt het ondanks alle goede bedoelingen maar niet om de ongelijkheid terug te dringen. Zo is het opleidingsniveau van de ouders nog steeds grotendeels bepalend voor het middelbare schooladvies. Wat zijn de oorzaken van die hardnekkige ongelijkheid en wat moet er gebeuren om van onderwijs eindelijk een grote gelijkmaker te maken? Hierover praten we in deze aflevering met lector en onderzoeker Louise Elffers.