Of je nou iedere ochtend start met een uitgebreide selfcare routine of dat je enkel af en toe douchegel gebruikt, je ontkomt er niet aan om onderdeel te zijn van de beauty industrie. De beauty industrie is enorm en daarom is het niet altijd makkelijk om tussen alle opties de duurzame initiatieven te kunnen vinden. Van producten zonder microplastics tot dierproefvrije alternatieven, het liefst willen we natuurlijk graag producten gebruiken die goed zijn voor de planeet én voor onszelf. Deze ondernemers zijn het zelf gaan doen en zorgen ervoor dat er steeds meer producten op de markt komen die van jouw selfcare routine ook een feestje voor de planeet weten te maken. Kom ook, praat mee en laat je inspireren.
Over de ondernemers
Sinem Tuncer is oprichter van Arkive, een BeautyTech onderneming dat staat voor een circulaire beauty-industrie. Ze begon haar missie met Arkive toen ze erachter kwam dat er ontzettend veel werd overgeproduceerd, producten die allemaal eindigden als verspilling. Ze begon met de droom dat Arkive deze ongeconsumeerde producten een plek op de markt zou geven, maar Arkive groeide uit tot meer dan dat. Ze heeft ruim 15 jaar aan supply chain management.
Bart Aupers is mede-oprichter van Unwaste, een verzorgingsmerk dat zich inzet tegen verspilling. Unwaste produceert natuurlijke verzorgingsproducten gemaakt van sinaasappelschillen en koffiedik, zonder het gebruik van water. Hij begon zijn carrière na een opleiding in bedrijfskunde als consultant, maar werd zich na een onderzoek in o.a. Ghana steeds meer bewust van wereldwijde vervuiling. Hij wilde zich met zijn ondernemingen meer inzetten voor een betere wereld. Bart gelooft in een wereld waarin afval niet bestaat. In 2018 stond hij op de lijst van de Duurzame Jonge 100.
Micha Medendorp is sinds januari 2022 de nieuwe CEO van Marie Stella Maris, een beautymerk dat zich van begin af aan heeft ingezet voor wereldwijde toegang tot schoon drinkwater. Micha heeft veel ervaring in de sector van verzorgingsproducten. Hij is lang werkzaam geweest bij Rituals en heeft het merk uitgebreid in zijn tijd daar. Met Marie Stella Maris zet hij zich niet alleen in voor schoon drinkwater, maar ook voor duurzaamheidsdoelen, dit doen zij onder andere door producten in navulbare verpakkingen te verkopen.
Natuurcosmetica, of clean beauty, past in de trend van gezond en duurzaam leven. „Het product moet vooral lekker in gebruik zijn.”
In duizenden producten zoals shampoo, tandpasta, zonnebrand- en handcrème zitten minuscule stukjes plastic. Dat blijkt uit onderzoek van de Plastic Soup Foundation, een non-profitorganisatie die zich inzet tegen plasticvervuiling.
Wat smeren we eigenlijk op ons lichaam als we verzorgingsproducten gebruiken? Journalist Robin van Wechem dook in de wereld achter het cosmetica-etiket. De juiste keuze maken, voor je lijf en het milieu, blijkt minder simpel dan je zou verwachten.