Nadat de koloniale politiek is afgeschaft liet deze door de eeuwenlange bezetting, onder andere culturele en mentale sporen achter. Bij zowel de (witte) Europese volkeren en de volkeren die zijn gekoloniseerd. In veel discussies ligt de nadruk op het werk dat witte mensen en instellingen moeten verrichten om te dekoloniseren, maar ook bij diverse diaspora’s uit voormalige Nederlandse koloniën zijn koloniale gedachtegoeden en mentaliteiten overgenomen. Hoe kunnen we deze mentale en koloniale erfgoeden herkennen? En waarom is het belangrijk deze te dekoloniseren? En hoe doe je dat? We zullen naar deze vragen kijken vanuit diverse diaspora gemeenschappen met hun wortels in voormalig Nederlandse koloniën in de Oost.
Mentale kolonisatie
Het kolonialisme ging niet alleen om de exploitatie van land, grondstoffen en fysieke uitbuiting van tot slaafgemaakten en/of lokale en Inheemse bevolkingen. Vanuit de raciale superioriteit’s ideologie van het westen en zogeheten ‘beschaving’s missies’ was o.a. het expliciete doel om gekoloniseerde bevolkingen westerse taal, cultuur en religie op te leggen. Hierbij werden andere volkeren stelselmatig als primitief en barbaars afgeschilderd en ondergeschikt gemaakt. De erfenis hiervan is dat het zelfbeeld, de eigen identiteit en cultureel erfgoed is aangetast. Daarnaast heeft kolonialisme middels verdeel- en heers strategieën, apartheid en klassenmaatschappijen ook koloniale identiteiten gecreëerd met negatieve stereotype beelden over groepen.
Achtergrond sprekers
Sam Pormes: zoon van een Molukse marine man. Geboren in het marine woonoord Medemblik. Doorliep de lagere school in Den Helder. Voortgezet onderwijs en HBO+ in Amsterdam. Medeoprichter van de Moluks Progressieve Beweging. Oud-raadslid in Assen en Oud- Eerste Kamerlid voor GroenLinks. Voorts voorzitter van de Indonesische diaspora organisatie Maluku & Maluku Utara.
Asri Prasadani: is een onderwijsprofessional en begeleider rondom identiteit en levensbeschouwing uit Amsterdam. Geboren en getogen in Nederland, maar ook opgegroeid met de Indonesische cultuur van haar ouders. Ze zet zich graag in om het Indonesische perspectief te laten horen, haar kritiek ten opzichte van Nederland, maar ook van Indonesië.
Christa Noëlla: oprichter Revolutionair Verbond en Secretaris Comité Nederlandse Ereschulden/Stichting K.U.K.B een organisatie die rechtszaken voert tegen de Nederlandse overheid voor mensenrechtenschendingen in Indonesië en dekolonisatie. Christa heeft zelf Javaanse roots vanuit Suriname.
Benjamin Caton: is initiatiefnemer en organisator van de eerste dekoloniale Indië herdenking in Amsterdam en kleinzoon van drie Indische (Indonesisch-Europese) grootouders. Heeft Bèta-gamma en Filosofie gestudeerd. Momenteel co-oprichter van non-profit wooncoöperatie De Torteltuin, voorzitter bij afdelingsbestuur A’dam Centrum voor GroenLinks, captain bij de Woondiversiteit en oprichter van jongeren kunsten platform THEPACK. Ziet het als een noodzaak dat verschillen samenleven.
Opname van publiek evenement bij Studio/k over koloniale gedachtegoeden van het concept 'tempo dulu'
Video message by Francisca Pattipilohy on the occassion of the seminar ‘Colonial Legacies Today: Indonesia and the Netherlands’, that was held on May 18th, 2019 in Amsterdam.
Artikel van Petrik Matanasi over het klasse- en segregatie beleid van de koloniale regering die was gebaseerd op etniciteit.
Bezwaren tegen het Nederlandse onderzoek ‘Dekolonisatie, geweld en oorlog in Indonesië, 1945-1950’: een open brief. Een initiatief van Jeffry Pondaag en Francisca Pattipilohy.
In deze documentaire onderzoekt Lara waarom zoveel Indo-Europeanen eigenlijk voor Nederland kozen. Hoe zien betrokkenen met een achtergrond in voormalig Nederlands-Indië verleden, heden en toekomst van Indisch Nederland?