Als maatregel tegen het Coronavirus, sloten alle scholen half maart de deuren. In plaats daarvan gaat het onderwijs online door. Maar wat als je thuis geen WiFi, computer of tablet hebt; of als leren onmogelijk blijkt in een huis met teveel mensen op te weinig vierkante meter? En hoe kom je aan leren toe in een onveilige thuissituatie?
De coronacrisis maakt de ongelijkheid in het onderwijs niet alleen zichtbaar, maar draagt er ook aan bij. Tegen wat voor uitdagingen lopen onderwijsprofessionals aan? Voor welke dilemma’s komen bestuurders momenteel te staan? En wat kan er vandaag, morgen en in de nabije toekomst aan gedaan worden?
Let op: dit programma vindt alleen online plaats en duurt één uur.
De sluiting van de scholen vergroot de ongelijkheid tussen Amsterdamse basisschoolleerlingen. Duizenden kinderen hebben geen pc of snel internet, of volgen de lessen, bij gebrek aan ruimte, in een badkamer.
Nu de scholen gesloten zijn wegens het coronavirus wordt er massaal thuisonderwijs gegeven. Wat betekent dat voor kansenongelijkheid?
Er zijn gelukkig ook nog veel kinderen die samen de Kindertelefoon bellen om even te lachen. Heel veel telefoontjes gaan nu over verveling. Maar in een belkamer van de Kindertelefoon is ook schokkend snel vast te stellen dat wat je al begon te vrezen klopt: er zijn nu meer kinderen in grote nood, die al bijna geen kant meer op kunnen. >>>
De sluiting van de scholen vergroot de ongelijkheid tussen Amsterdamse basisschoolleerlingen. Duizenden kinderen hebben geen pc of snel internet, of volgen de lessen, bij gebrek aan ruimte, in een badkamer.>>>
Dé lijst voor leraren die thuis werken.